بازارهای مالی ۱۷ آبان در یک نگاه

آخرین قیمت نفت، ارز، قیمت طلا، بازار سهام آسیا و اقیانوسیه و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۸۱۳۶
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، نوسان سهام در بازار آسیا، افزایش قیمت جهانی طلا و نوسان قیمت‌ها در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  •  قیمت نفت افزایش یافت


روز دوشنبه پس از آنکه آرامکو، تولیدکننده دولتی نفت عربستان سعودی، قیمت رسمی فروش نفت خود را افزایش داد قیمت نفت، افزایش یافت که نشان می‌دهد تقاضا در زمان عرضه‌ کمتر همچنان قوی است. نفت خام برنت پس از کاهش هفته گذشته، ۹۰ سنت یا ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۸۳.۶۴ دلار در هر بشکه رسید. نفت آمریکا با ۸۷ سنت یا ۱.۱ درصد افزایش به ۸۲.۱۴ دلار رسید. آرامکو اواخر روز جمعه قیمت رسمی فروش خود را در ماه دسامبر برای نفت خام سبک عربی خود به آسیا به ۲.۷۰ دلار در هر بشکه افزایش داد که در مقابل نفت خام عمان/دبی که ۱.۴۰ دلار نسبت به ماه جاری افزایش یافته است. گفته می شود که این اقدام آرامکو نشان می‌دهد که تقاضا همچنان قوی است با اینکه تولیدکننده اوپک و سایر صادرکنندگان بزرگ نفت کنترل عرضه را حفظ می‌کنند. هفته گذشته کشورهای اوپک پلاس، توافق کردند که به برنامه خود برای افزایش تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز از ماه دسامبر پایبند باشند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از اوپک پلاس خواسته بود با تولید بشکه‌های بیشتر، از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند و روز شنبه گفت که دولت او ابزارهای دیگری برای مقابله با افزایش قیمت نفت دارد. واردات نفت چین در ماه اکتبر کاهش یافت و به کمترین میزان در سه سال اخیر رسید، پالایشگاه‌های دولتی خرید خود را به دلیل قیمت‌های بالاتر متوقف کردند، در حالی که پالایشگاه‌های مستقل با سهمیه‌بندی محدود برای واردات نفت خام محدود شدند.



  • بازار سهام آسیا و اقیانوسیه نوسان داشت


 با واکنش سرمایه گذاران به داده های تجاری چین که در آخر هفته منتشر شد، سهام ها در بازار  آسیا و اقیانوسیه در معاملات روز دوشنبه نوسان داشت. سهام های چین از زیان های قبل خارج شده، به طوری که کامپوزیت شانگهای حدود ۰.۱ درصد افزایش یافت در حالی که شنژن کمی بالاتر بود. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۰.۵۷ درصد کاهش یافت. کاسپای کره جنوبی با افت ۰.۹۳ درصدی ضرر کرد. در ژاپن نیک کی ۲۲۵، ۰.۳۱ درصد کاهش یافت در حالی که شاخص تاپیکس ۰.۳درصد سقوط کرد. سهام های استرالیا نیز در محدوده منفی قرار گرفتند و اس اند پی/ای اس اکس ۲۰۰، ۰.۲۱ درصد کاهش یافت. تایکس تایوان ۰.۳۷ درصد بالاتر بود در حالی که شاخص استریت تایمز در سنگاپور ۰.۴۶ درصد افزایش یافت.ام اس سی آی، گسترده ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۰.۲۴ درصد کاهش یافت. داده های رسمی منتشر شده در آخر هفته نشان می دهد که صادرات چین در ماه اکتبر ۲۷.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این رقم بالاتر از رشد ۲۴.۵ درصدی پیش بینی شده توسط تحلیل گران در نظرسنجی رویترز بود.



  • بازار ارز


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، پس از کاهش اخیر، در ۹۴.۳۰۹ قرار گرفت. ین ژاپن با ۱۱۳.۵۸ در هر دلار معامله شد که قوی تر از هفته گذشته بود. دلار استرالیا پس از کاهش هفته گذشته در ۰.۷۳۹۷ دلار تغییر قیمت داد.



  •  قیمت جهانی طلا به اوج دو ماهه خود نزدیک شد


روز جمعه قیمت طلا بیش از ۱ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد در دو ماه اخیر رسید، در حالی که رویکرد بانک های مرکزی بزرگ در مورد نرخ های بهره در این هفته باعث افزایش تقاضا برای این فلز امن شد. هر اونس طلا تا ساعت۲۱:۱۵ شب گذشته به وقت تهران ۱.۲ درصد افزایش یافته و به ۱۸۱۳.۳۶ دلار رسید، که پس از افت ۰.۳ درصدی پس از انتشار داده های اشتغال ایالات متحده مبنی بر اینکه در ماه اکتبر بیش از حد انتظار افزایش یافته، رخ داده است. معاملات آتی طلای آمریکا در ماه دسامبر ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۸۱۶.۸۰ دلار در هر اونس رسید. به گفته یک تحلیلگر ارشد بازار: واکنش محدود به داده‌ها نشان می‌دهد علی‌رغم گزارش مثبت بازار کار، طبق آنچه که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در این هفته اعلام کرد، چیزی تغییر نخواهد کرد. هر اونس نقره با ۱.۲ درصد افزایش به ۲۴.۰۵ دلار رسید. پلاتین ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۰۳۲.۷۱ دلار در هر اونس رسید و پالادیوم با ۱.۳ درصد افزایش به ۲۰۲۵.۳۲ دلار در هر اونس رسید که هر دو در مسیر رشد هفتگی قرار گرفتند.



  • افزایش قیمت بیت کوین و اتریوم


در ساعت ۸:۴۳ صبح به وقت تهران در بازار ارزهای رمزنگاری شده، قیمت بیت کوین با افزایش۴.۳۲  درصدی به ۶۵۲۳۴.۶۰ دلار رسید و اتریوم با افزایش ۲.۲۹ درصدی به ۴۷۲۰.۹۸ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر