02 آذر 1400 - 08:36

«ستاد»، بهترین بستر برای فروش اموال مازاد دولت

مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت گفت: با «ستاد» بستر و شرایطی در فضای رقابتی سالم ایجاد می‌شود تا همه کاربران بخش خصوصی که میخواهند با دولت در تعامل باشند، بتوانند به راحتی اقدام به ثبت‌نام کنند.
کد خبر : ۱۲۸۴۵۱
ستاد

به گزارش ایبِنا، وزیر اقتصاد در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ۱۵ مشکل و مانع فروش اموال مازاد دولت را تشریح و اعلام کرد در ۶ ماه نخست امسال فقط یک درصد درآمدهای پیش‌بینی‌شده بودجه در این بخش محقق شده است. 


یکی از بندهای این نامه درباره مسائل و مشکلات اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت است به نحوی که خاندوزی در این نامه اشاره کرده است: «مشکلات مربوط به برگزاری مزایده در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) امکان دسترسی آسان عموم مردم از جمله روستائیان را به مزایده کاهش داده و در مواردی علیرغم سه بار تجدید مزایده خریداری برای املاک دولت مراجعه نمی‌کنند.» 


در همین باره آرش عسکری مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) با تاکید براینکه مشکلی در روند اجرایی سامانه وجود ندارد اظهار کرد: ما با «ستاد» شاهد دسترسی آسان ، تسهیل، شفاف سازی، رقابت آزاد و شرایط آسان برای فروش اموال مازاد دولت هستیم که فقط باید اطلاع رسانی عمومی در سطح رسانه ملی اتفاق بیفتد. 


وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به اینکه سامانه تدارکات الکترونیک دولت یا همان ستاد، از سال ۹۰ توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی راه اندازی شده است، تصریح کرد: هدف این سامانه افزایش کارایی، شفافیت و سلامت معاملات دولتی بود که به طور کلی اجرای تمام مراحل انواع معامله به صورت الکترونیکی با استفاده از امضای الکترونیکی انجام می شود. 


عسکری ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ دستگاه اجرایی در سامانه ستاد ثبت نام کرده اند و ۲۸۳ هزار فعال بخش خصوصی داریم که شامل تامین کننده ها، مناقصه گرها و مزایده گرها می شوند. ضمن اینکه تا کنون بیش از یک میلیون فقره انواع معاملات به ارزش ۴۹۶ هزار میلیارد تومان در بستر این سامانه معامله شده است.


به گفته مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، ثبت نام کاربران به صورت کاملا برخط انجام می شود و هر فردی از هرکجا بخواهد ثبت نام کند نیاز به مراجعه حضوری ندارد و فقط به صورت آنلاین اقدام به عضویت و ثبت نام خواهد کرد. 


او گفت: با «ستاد» بستر و شرایطی در فضای رقابتی سالم ایجاد می شود تا همه کاربران بخش خصوصی که میخواهند با دولت در تعامل باشند، بتوانند به راحتی اقدام به ثبت نام کنند. هیچ فضای بسته ای نداریم بلکه رقابتی کاملا آزاد و شفاف و سالم وجود دارد. 


عسکری اظهار کرد: حدود ۱۰۰هزار مزایده گر داریم که تخصصی در مزایده ها شرکت می کنند که این آمار در شرایط فیزیکی بسیار کمتر از این بود و متاسفانه در گذشته چون معاملات به صورت فیزیکی و در فضای محدود انجام می شد، دولت شاهد فسادهای متعدد و بسیاری بود. از بین این ۱۰۰هزار نفر مزایده گر در سطح کشور ۱۶ هزار مزایده گر تخصصی در بخش ملک فعالیت دارند.


مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت گفت: ثبت نام به صورت آنلاین در سطح کشور انجام می شود که این امکان برای هر کسی که دسترسی به اینترنت دارد فراهم است. حتی در روستاها و مناطق کم برخوردار. همچنین ایشان اشاره نمودند که دسترسی به سامانه و مزایده های سراسر کشور از طریق سامانه بسیار آسان بوده و در دسترس عموم است و اگر سامانه نبود. ما به هیچ وجه مطلع نمی شدیم که در اقصاء نقاط کشور و در دورافتاده ترین نقاط کشور چه معامله ای در حال انجام است و نمی توانستیم از طریق اگهی های فیزیکی درج شده در روزنامه ها که در تمامی نقاط کشور نیز توزیع نمی شوند، از تمامی معاملات مطلع شد.


وی تاکید کرد: نکته مهم اینجاست که باید درباره ستاد و نحوه عملکرد آن اطلاع رسانی گسترده‌ای انجام شود، تا متقاضیان در سراسر کشور از این شرایط مطلع باشند. در این میان ترویج و فرهنگ سازی در این خصوص بسیار حائز اهمیت است و برای مزایداتی که در یک منطقه کوچک برگزار می شود اگر اطلاع رسانی عمومی خوب انجام شده باشد دیگر نیازی به تبلیغات میدانی، درج بنر و  اطلاع‌رسانی‌های منطقه‌ای نیست که همه اینها باعث صرفه‌جویی‌های بسیاری برای دولت، بخش عمومی و بخش خصوصی خواهد شد. از جمله کاهش مراجعات حضوری، حذف فرایندهای فیزیکی زاید و کاهش مصرف کاغذ، صرفه جویی در هزینه های برگزاری، سود بیشتر فروش باتوجه به ایجاد فضای رقابتی سالم و پیشگیری از تبانی، افزایش مشارکت عمومی.


به گفته وی، براساس آمار، ۱۰۴هزار مزایده اموال غیرمنقول که ما به عنوان مال می شناسیم در سامانه ما منتشر شده، که از این میزان کلاً ۱۵ هزار و ۷۰۰ مورد فروش رفته است. حدوداً ۱۵ درصد املاک مزایده گذاشته شده به فروش رفته اند. که این نشان دهنده این است که استقبال عمومی مناسب نبوده است. بطور مثال تنها در فروش یک ردیف مزایده بیشتر از ۵۰۰ نفر شرکت کرده اند که اصلا قابل مقایسه با قبل نیست. ایشان اعلام نمودند که این عدم استقبال علت های گوناگونی دارد. از جمله اینکه عموم مردم با توجه به گرانی اتفاق افتاده در ملک، توان خرید کافی ندارند، دوم اینکه اکثر این املاک به علت بدهی مالکان بفروش گذاشته می شوند، که با توجه به اینکه کشورمان عزیزمان اسلامی است و عموم مردم از اعتقادات سنتی و مذهبی برخوردار هستند، رقبتی به خرید ملک های قصبی ندارند.

عسکری با تاکید براینکه ستاد جنبه های مثبت عملکرد بهتری نسبت به شرایط فیزیکی خرید و فروش معاملات دارد، افزود:  دولت در راستای دولت الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیک، شفاف سازی و پیشگیری و مقابله با فساد حرکت می کند و ما نیز در تلاش هستیم تا به این اهداف جامع عمل بپوشانیم. بنابراین دولت تمایلی به بازگشت به عقب ندارد.

مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به راهکارهایی برای استقبال بیشتر از «ستاد» به عنوان بهترین بستر برای فروش اموال مازاد دولت اشاره کرد و گفت: اگر تبلیغات میدانی در سطح ملک مورد نظر و دستگاهی که برگزار کننده مزایده است، انجام شود تاثیر گذاری بیشتری دارد. از ظرفیت روزنامه ها و رسانه های مکتوب و غیرمکتوب نیز نباید غافل شد به نحوی که آگهی متناسب منتشر و آدرس اینترنتی سامانه یعنی setadiran.ir هم در آن قید شود.

وی تاکید کرد: رسانه ملی می تواند بستر خوبی برای اطلاع رسانی درباره سامانه تدارکات الکترونیکی دولت باشد بنابراین باید برنامه های ویژه ای برای آن در صدا و سیما درنظر گرفته شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر