16 آذر 1400 - 15:53
رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد؛

صف خرید ارز به زودی حذف خواهد شد/ امکان تجدید نظر در مقررات ارزی

به گفته رئیس کل بانک مرکزی مشکلی در پاسخ به نیازهای واقعی مردم چه در بخش حواله و چه در بخش اسکناس وجود ندارد و عرضه به اندازه کافی است.
کد خبر : ۱۲۸۷۹۰
بازدید سرزده رئیس کل بانک مرکزی از صرافی های میدان فردوسی

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ دکتر علی صالح آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی در بازدید سرزده‌ای که امروز از صرافی‌های میدان فردوسی داشت یادآور شد نیازها در مقررات ارزی مشخص است منتهی ما با همکاری که با صرافان و کانون صرافان، اتاق بازرگانی و صادرکنندگان داریم، هرکجا نیاز به تسهیل دسترسی باشد، حتما اقدام خواهیم کرد. در حقیقت از جانب عرضه چه در حوزه اسکناس و چه در حوزه حواله مشکلی وجود ندارد.


وی افزود: در خصوص حواله در روزهای گذشته جلسه ای با برخی از صادرکنندگان داشتیم و تصمیم بر این شد که برخی از صادرکنندگان بتوانند با واردکنندگان به صورت مستقیم و توافقی، معاملاتشان را انجام دهند؛ این گروه حجم ارز قابل توجهی را دارند که بخشی از گروه های کالایی را به این شکل یعنی صادرات در برابر واردات غیر خواهیم داشت و به زودی تسهیل خواهیم کرد.


ما از کانون صرافان خواهش کردیم که اگر نیاز به تجدید نظر در مقررات ارزی هست، به ما اعلام کنند تا حتما تجدید نظر کنیم. بنابراین با توجه به اینکه مشکلی در پاسخ به نیازهای واقعی مردم چه در بخش حواله و چه در بخش بازار متشکل به شکل اسکناس نداریم و عرضه به اندازه کافی داریم؛ می توانیم در صورت نیاز در خصوص مقررات ارزی، تجدید نظر کنیم.


به گفته رئیس کل بانک مرکزی روزانه ۱۰ تا ۱۱ میلیون دلار و حتی بعضا تا ۱۵ میلیون دلار اسکناس، و حدود یک تا میلیون یورو نیز به صورت اسکناس، در بازار متشکل ارزی معامله می شود. بنابراین اگر نیاز به ارز بیشتر باشد ما تجدید نظر می کنیم که از طریق بازار رسمی خریدشان را انجام دهند.


دکتر صالح آبادی در ادامه با اشاره به اینکه صادرکنندگان در بازار متشکل ارزی عرضه می کنند و افرادی که نیاز به اسکناس ارزی دارند، همچون دانشجویان؛ می توانند از این بازار نیاز ارزی خودشان را تامین کنند، اظهار داشت: الان بر اساس بخشنامه ای که اعلام شده، برای هر نیازی عدد مشخصی برای خرید ارز وجود دارد. مثلا برای مسافران، درمان و یا فرصت مطالعاتی و ... ارقام متفاوتی داریم. در این میان، ما اعلام کرده ایم که اگر نیاز به عدد بیشتری برای تامین ارزی این متقاضیان است، اعلام کنند تا اصلاح کنیم.


وی افزود: بازار متشکل ارزی بسیار مهم است و ما فردی را مدیرعامل بازار متشکل ارزی گذاشتیم که حدودا ۱۰ سال مدیرعامل فرابورس ایران بوده، یعنی تجربه بازار دارد و بازار را خیلی خوب می شناسد، ایشان از ابتدای تاسیس این بازار، رئیس هیات مدیره بازار متشکل هم بوده اند. بنابراین از آقای هامونی خواهش کردیم که مدیرعاملی این بازار را نیز بپذیرند؛ این به معنای این است که ما واقعا می خواهیم که دسترسی مردم به حواله و اسکناس را بیش از گذشته تسهیل کنیم. این در حالی است که در ناحیه عرضه هیچ مشکلی نداریم و عرضه به اندازه کافی داریم و روز به روز هم بیشتر شده است. دسترسی ها نیز امسال به منابع، چند برابر سال گذشته است و در این بازار متشکل ارزی به صورت اسکناس عرضه شده است. در بازار نیما نیز حجم حواله های ما خیلی بیشتر از سال گذشته بوده است. به طور کلی تامین ارز ما در بخش حواله ۳۶ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که کل سال گذشته، کمتر از این عدد بود. بنابراین مشکلی در تامین ارز نداریم. در بحث دسترسی به این بازار، بخشنامه ها و مقررات را هر جایی نیاز باشد، اصلاح میکنیم تا دسترسی به این بازار که رسمی و قانونی است تسهیل شود.


به گفته صالح آبادی با توجه به حجم معاملاتی که در بازار متشکل وجود دارد، مرجع کشف قیمت ارز، بازار متشکل ارزی است نه جایی که ممکن است ۵ هزار یا ۱۰ هزار دلار معامله می شود.


رئیس کل بانک مرکزی در پایان گفت: صف های خرید ارز در مقابل صرافی ها به زودی حذف خواهد شد. درگاهی ایجاد خواهد شد تا افرادی که نیاز به ارز دارند بر اساس مقرراتی که وجود دارد درخواست خودشان را به صرافی اعلام کنند و مستندات را در این سامانه برای صرافی ارسال می کنند و نیازی به حضوری فیزیکی هم وجود ندارد و دوستان ما در صرافی خریدشان را انجام می دهند و بعدا برای تحویل و دریافت ارز به صرافی مراجعه خواهند کرد. یا حتی می توان ارز را به حساب آن ها در هر بانکی که حساب بانکی دارند در سراسر واریز شود و بعدا ارزشان را دریافت کنند. بنابراین با راه اندازی این سامانه این صف ها جمع خواهد شد. این سامانه هم حداکثر یک تا دو ماه آینده راه اندازی می شود و هیچ صفی دیگر نیاز نیست که تشکیل شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر