10 بهمن 1400 - 12:47
یک کارشناس اقتصادی:

شفافیت و صرفه جویی دو امتیاز وام دهی با اعتبارسنجی

یک کارشناس اقتصادی گفت: طرح تسهیلات دهی با اعتبار سنجی چنانچه از زیرساخت مناسبی برخوردار باشد، بهترین شیوه برای سیستم بانکداری به حساب می آید، یکی از دلایل آن هم وجود شفافیت و صرفه جویی هزینه است.
کد خبر : ۱۳۰۱۶۶
معصومه آقاپور علیشاهی

معصومه آقاپور علیشاهی، کارشناس و عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم درباره تسهیلات دهی با اعتبارسنجی به خبرنگار ایبِنا گفت: تسهیلات دهی به این شکل، شیوه نوینی است که در کشورهای توسعه یافته کاربرد دارد و در کشورهای در حال توسعه مانند امارات، عمان، قطرنیز انجام می شود و این کاردر راستای بانکداری الکترونیک صورت می گیرد. حتی در کشورهایی که همسطح ایران یا پائین تر از آن مانند گرجستان قرار دارند، این روش در حال تحقق است. 


وی درباره مزایای اجرا تسهیلات دهی با اعتبارسنجی بیان کرد: طرح تسهیلات دهی با اعتبار سنجی چنانچه از زیرساخت مناسبی برخوردار باشد، بهترین شیوه برای سیستم بانکداری به حساب می آید، یکی از دلایل آن هم وجود شفافیت و  صرفه جویی هزینه در دو بخش است. اولین قسمت، حداقل رسیدن صرف زمان برای دریافت وام است و بخش دوم هم به دریافت اقساط از مردم ارتباط دارد زیرا اعتبار سنجی معوقه اقساط را به حداقل می رساند  و براساس آن دیگر برای افرادی که ضمانت وام گیرنده را پذیرفته اند، مشکلی به وجود نخواهد آمد.   


این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه یادآور شد:  معوقات اقساط در سیستم بانکی خیلی از بانک ها را دچار چالش کرده و هزینه ایی که بانک ها برای این قضیه متحمل می شوند، زیاد است. دومین مورد متاسفانه به هزینه های زیرزمینی یا زیر میزی ارتباط دارد که قاعدتا باید به حداقل برسد زیرا متاسفانه یکسری اتفاقات درفروش و دلال بازی این وام ها اتفاق می افتد که این هم به صفر خواهد رسید.


عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم درباره نحوه اجرا این طرح تصریح کرد: نحوه اجرا بسیار مهم است وباید به شکلی باشد که تمام اقشاررا پوشش دهد. برای گروهی که کارمند رسمی به حساب می آیند و شرایط خاص دارند، به راحتی با اعتبارسنجی و کسر از حقوق اتفاق می افتاد، اما تعداد زیادی از کارمندان به صورت قراردادی هستند و با قرارداد موقت فعالیت می کنند، بنابراین اعتبار سنجی آنها با مشکل روبرو می شود که طبیعتا  پرداخت اقساط هم راحت نخواهد بود، در این مورد حتما باید یک سازو کاری متناسب با شرایط فعلی کشور و نحوه پرداخت آن در نظر گرفته شود.


آقاپور علیشاهی در ادامه افزود: مواردی که در بالا مورد اشاره قرار گرفت که بعضا اقشار ضعیف را در بر می گیرد، می توان  ازیارانه آنان برای پرداخت اقساط استفاده کرد زیرا چنانچه این اتفاق روی ندهد، نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت  و با وجود آنکه این تدبیر  عالمانه است، درصورتیکه نحوه اجرا عالمانه نباشد سبب خواهد شد، نتیجه مورد نظر به دست نیاید. 


وی در این خصوص تاکید کرد: علاوه برموارد بالا درکلان اقتصادی هم باید در نظر گرفت تا به شیوه ایی رفتار نشود که به تورم در کشور بیانجامد و حجم نقدینگی را بالا ببرد ودر رابطه با تولیدات و تولید ناخالص داخلی اقدامی انجام نگیرد، بنابراین باید این حجم نقدینگی به هدایت درآید. چنانچه کالای مورد نیاز برای خرید خانوار وجود نداشته باشد یا بازار مناسبی بابت سرمایه گذاری این پول های خرد موجود نباشد، برفرض این پول به سمت دلارهدایت خواهد شد که افزایش قیمت دلار را همراه می آورد. در کنار این مسئله باید توجه داشت که این طرح متقاضیان اخذ وام را افزایش می دهد، بنابراین نیاز است تا دلیل تقاضای وام مشخص شود.
 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر