19 بهمن 1400 - 12:05
معاون بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایبِنا؛

مراحل هوشمندسازی سامانه‌های نظارتی بانک مرکزی/ چاره‌ای جز رصد جریانهای پولی نداریم

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به لزوم رصد جریانات پولی در کشور با هدف هدایت اعتبار به سمت تولید، از برنامه های بانک مرکزی در راستای اتصال سامانه‌های نظارتی به سازمان امور مالیاتی خبر داد. 
کد خبر : ۱۳۰۴۴۹
مهران محرمیان

مهران محرمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا ضمن تشریح نظارت سیستمی در شبکه بانکی کشور با هوشمندسازی سامانه‌ها گفت: در بخش اتوماسیون چند گام اجرایی داریم که گام نخست تبدیل اطلاعات کاغذی به اطلاعات دیجیتال است که این اتفاق مدتهاست در شبکه بانکی کشور اجرا شده است. مرحله بعدی این است که اطلاعات دیجیتال را ساماندهی و جمع‌بندی کنیم که این اتفاق هم خوشبختانه به مرحله اجرا رسید.  


وی ادامه داد: مرحله سوم، تحلیل اطلاعات است که با همین تحلیل‌های ساده و ابتدایی ، اشکالات احصا می‌شود و این مرحله نیز در حال اجراست. هم اکنون در نقطه شروع مرحله چهارم هستیم که هوشمندسازی تمام اطلاعات است.


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: در مرحله هوشمندسازی، با استفاده از هوش انسانی و در نهایت تبدیل آن به هوش ماشینی ، اشکالات را شناسایی کرده و تحلیل‌هایی ارائه می‌دهیم تا منجر به سیاست گذاری مناسب بشود. در واقع این سیاست‌گذاری باید در راستای همان اتفاق خوبی باشد که می‌خواهیم رخ دهد. 


به گفته محرمیان، این مهم مستلزم ارتباط نزدیک بین متخصصان آن حوزه اعم از نظارتی، اقتصادی یا حتی اعتبارات است. ضمن اینکه در حوزه فنی نیز می‌توانیم ایده‌ای که وجود دارد را به الگوریتم تبدیل کنیم که البته کار سختی است چرا که بیشتر اوقات دو طرف با ادبیات هم آشنا نیستند اما ما توانسته‌ایم این ارتباط را برقرار کنیم. 


وی ادامه داد: حوزه های مختلف بانک، می‌توانند نیازمندهایی که دارند را در قالب گذاره‌های قابل تبدیل به برنامه هوشمند به ما منتقل کنند و ما با تیم متخصصی که داریم ، این گذاره‌ها را تبدیل و برایشان برنامه‌ریزی می‌کنیم. در مرحله نخست با تحلیل‌های دستی و بعد با تحلیل‌های خودکار این کار انجام می‌شود که البته این فرآیندها در تمام بخش‌ها اعم از تسهیلات، سپرده، مبارزه با پولشویی ، نظارت ، سلامت بانکی و ... در حال انجام است. خوشبختانه رئیس کل بانک مرکزی نیز به این موضوع اعتقاد کامل دارد و حمایت کامل و جدی نیز از پروژه دارند؛  برهمین اساس به نظر می‌رسد اتفاقات خوبی در این حوزه رخ دهد. 


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد: تمام پایه کار بر این اساس است که نظارت ها به گونه ای باشد که هدایت اعتبار به سمت تولید محقق و از انحراف منابع جلوگیری شود که البته گام به گام عملیاتی خواهد شد. 
محرمیان تصریح کرد: در مرحله اول فردی که تسهیلات برای شروع یا توسعه کار تولید دریافت می کند، اگر اعتبار را در بخش دیگری هزینه کند به لحاظ شرعی عقد تسهیلات باطل می‌شود که باید در این مرحله فرد بداند بانک متوجه رفتار او شده و می‌توان با یک پیامک این موضوع را نشان داد. مرحله بعدی این است که چه رفتاری با آن فرد شود؟ طبیعتا باید محدودیت هایی برای او اعمال شود و سپس محله بعدی باید به گونه‌ای باشد که به محض تخلف، آلارم ها به صدا درآید. به عنوان نمونه رمز پول بانک مرکزی که این روزها در دستور کار است قابلیت این برنامه نویسی را خواهد داشت که اگر فردی که رمز ریال دریافت  کرد و آن را در بخشی که نباید، برد، سیستم هشدار بدهد یا حتی جلوی آن کار گرفته شود.  


در مسیر حکمرانی ریال 


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی همچینن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حاکمیت ریال و رصد وجوه، گفت: به طور قطع با هوشمندسازی سامانه‌های نظام بانکی و متصل شدن آن به سامانه‌های مالیاتی می‌توانیم این مهم را محقق کنیم چرا که چاره‌ای جز ارصد جریانات پولی در کشور نداریم که هم شفافیت گردش ریال و هم هدایت اعتبار به سمت تولید را به دنبال خواهد داشت. 


محرمیان افزود: با این فرآیند حتی می‌توان از فرارهای مالیاتی جلوگیری کنیم و باعث ایجاد شفافیت شویم. اگر می خواهیم فضای اقتصادی کشور سالم باشد باید به این سمت حرکت کنیم چرا که در اقتصاد سالم است که رشد اقتصادی معنا می‌یابد. 


به گفته وی، در مسیر حکمرانی ریال، پروژه های متعددی تعریف شده که با تاکید رئیس کل بانک مرکزی آنها را دسته بندی می‌کنیم تا با تمرکز بیشتری هدف نهایی را محقق سازیم. 


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه مالیات در کشورهای دنیا نقطه کانونی فعالیت‌های اقتصادی و نظارتی است، اظهار کرد: اگر مالیات شفاف باشد بخش های دیگر اقتصاد نیز شفاف خواهد شد. در حال حاضر ما در بخش مالیات، در سطح یک بلوغ هستیم و این موضوع اصلاح قانون مالیاتی که در حال حاضر در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد برنامه‌ریزی برای رسیدن به سطح ۳ و حتی ۴ مالیات کشور است. 


محرمیان گفت: در سطح های بالاتر ، دیگر کسی اظهارنامه مالیاتی ارائه نخواهد داد تا مورد بررسی قرار بگیرند و صحت اظهارنامه او مشخص شود. بسیاری از فعالان اقتصادی که شفاف و سالم کار می‌کردند باید با پیچیدگی ‌هایی مواجه می‌شدند تا ثابت کنند که فرار مالیاتی ندارند. این فضای خوبی نیست و در حال حاضر با این مشکل روبرو هستیم. 


وی افزود: فعالیت اقتصادی که در سطح ۳ و ۴ انجام می‌شود به این صورت است که صورت حساب و ارسال به سازمان مورد نظر از جمله سازمان امور مالیاتی و انجام تراکنش‌ها و انتقال وجوه، همزمان به صورت شفاف در اختیار سازمان مالیاتی قرار می گیرد و با سامانه های هوشمند به نحوی برنامه ریزی می‌شود که مالیات آن هم در لحظه محاسبه خواهد شد.


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهارکرد: ما در حال حرکت به این سمت هستیم که البته حرکت طولانی مدت است و در کشورهای دیگر از ۵ سال تا حتی ۲۰ سال هم زمان برده است اما خوشبختانه ما با زیرساخت های خوبی که در شبکه بانکی کشور داریم به نظر می‌رسد بتوانیم زمان تحقق این فرآیند را کوتاه کنیم. 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها