01 اسفند 1400 - 10:36
ایبنا بررسی کرد؛

مزایای سفته و برات الکترونیک/ از کاهش هزینه‌ها تا افزایش شفافیت

با صدور الکترونیکی سفته و برات، شفافیت در تبادلات بانکی و تسهیلات‌دهی بانک‌ها و همچنین کاهش بسیاری از هزینه‌ها در فرآیند صدور سفته به روش گذشته، رقم خواهد خورد.
کد خبر : ۱۳۰۷۳۰
شعبه بانک

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ پرداخت الکترونیکی تسهیلات در نظام بانکی، یکی از نتایج اقتصاد هوشمند در هر کشوری است. موضوعی که چند سالی است در نظام بانکی کشورمان مورد توجه تصمیم گیران قرار گرفته است. در این میان، یکی از پیش نیازهای مهم برای تحقق پرداخت الکترونیکی تسهیلات در شبکه بانکی، ارائه سفته و برات به صورت الکترونیکی است. موضوعی مهم که حالا با پیگیری های صورت گرفته در دولت سیزدهم و مدیریت جدید بانک مرکزی، عملیاتی شده است.


بررسی ها نشان می دهد استفاده از سفته و برات الکترونیکی در شبکه بانکی کشور، مزایا و نتایج مثبت بسیاری به همراه دارد؛ به عنوان نمونه می توان به امکان رصد و پایش فعالیت های اقتصادی و مالی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، قوه قضاییه و بانک مرکزی از منظر پولشویی و ممانعت از صدور سفته و برات توسط افراد ممنوع المعامله اشاره داشت.


همچنین به گفته سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، "هر چقدر عنصر بی‌اعتمادی در ابزارهای پرداخت در کشور نظیر چک، برات یا سفته کاهش یابد، فعالیت اقتصادی سرعت می‌گیرد و تسهیل می‌شود بویژه در بحث سفته و برات الکترونیک که این اطمینان را به فعالان اقتصادی می‌دهد تا دیگر امکان جعل از این اسناد وجود ندارد."


از بعد هزینه ها نیز باید توجه داشت که هزینه تولید و چاپ یک برگ سفته به گفته خزانه دار کل کشور، رقم بسیار بالایی است که در نتیجه الکترونیکی شدن فرآیند صدور سفته، این هزینه کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، در روند این فرآیند، سایر هزینه ها مانند دستمزد نیروی انسانی و حق عاملیت توزیع و صرفه جویی و کاهش خواهد یافت.



کاهش تعهدات مالی مردم در مقایسه با فرایند کاغذی سفته


پیش از این متقاضیان برای تهیه سفته از بانک عامل، به دلیل محدودیت در مبالغ سفته ها، بایستی مبالغ بالاتر از رقم مورد نظر برای تعهدات بانکی را قبول می کردند. موضوعی که به نارضایتی مردم و ارائه تعهد مالی بالاتر در مبادلات بانکی و مالی مردم تبدیل شده بود. حال با رویکرد جدید در الکترونیکی شدن سفته و برات، این مشکل برطرف خواهد شد و فرد متقاضی دریافت سفته و برات، مبلغ مورد نظر برای تعهدات مالی و بانکی را ارائه خواهد کرد.



پایان گران فروشی در دکه های روزنامه فروشی


در بستر الکترونیکی شدن ارائه سفته، یکی از چالش های مردم در سال های گذشته حل خواهد شد. زیرا پیش تر مردم برای دریافت سفته، پس از اینکه از دریافت کاغذی آن از بانک عامل به دلیل نبود سفته، ناامید می شدند، به ناچار به دکه های روزنامه فروشی مراجعه می کردند و با مبالغ چندین برای نسبت رقم واقعی سفته در بانک، مجبور به خرید سفته می شدند. اکنون با الکترونیکی شدن سفته، دیگر نیازی به پرداخت ریالی هزینه اضافی نیست و مردم با قیمت اندک و واقعی می توانند سفته مورد نظر خود را در بستر غیرحضوری دریافت کنند.



دسترسی ۲۴ ساعته به سفته و برات الکترونیک


یکی دیگر از ویژگی های سازوکار جدید صدور سفته در بستر الکترونیکی، دسترسی شبانه روزی مردم به سامانه سفته و برات الکترونیکی است. گامی مهم که بیستم بهمن ماه امسال در وزارت اقتصاد و با همراهی بانک مرکزی با بهره برداری از این سامانه، عملیاتی شد. بر این اساس، مردم می توانند در این سامانه بدون نیاز به مراجعه حضوری و به طور ۲۴ ساعته، به سفته و برات الکترونیک دسترسی داشته باشند.


در این رستا، تا به امروز سه بانک، ملی، آینده و قرض‌الحسنه رسالت امکان خرید و فروش برات و سفته الکترونیکی را روی سایت خود فراهم کرده‌اند و در این میان با راه‌اندازی سامانه مدیریت یکپارچه سفته و برات الکترونیک، یکی از بزرگ‌ترین برات‌های الکترونیکی کشور به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد ریال توسط بانک ملی ایران به عنوان پیشگام نظام بانکی کشور در این عرصه صادر شد.



سرعت بخشیدن به مبادلات بین بانک‌ها


در این باره فردوس باقری؛ مدیرعامل شرکت سککوک به خبرنگار  ایبنا گفت: در این ابزار به جای اینکه چاپخانه دولتی، سفته و برات را چاپ کند، از زیرساخت الکترونیکی سفته و برات استفاده می‌کنیم تا تقاضای مشتریان را پاسخ دهیم که دستاورد این اقدام عدم مراجعه مشتریان به بانک برای تهیه اسناد و در عین حال برخط شدن دریافت حق تمبر دولت در خزانه‌داری است. باقری با تاکید بر اینکه شفافیت‌ ایجاد شده در نتیجه استفاده از این روش غیرقابل انکار است، گفت: در عین حال این روش می‌تواند تاثیر بسزایی در سرعت بخشیدن به مبادلات بین بانک‌ها به ویژه با کمک ابزار برات الکترونیک داشته باشد.



برات الکترونیک مکمل طرح تامین مالی زنجیره ای


مدیرعامل شرکت سککوک با بیان اینکه پیش از این ما در کشور ابزار پرداخت الکترونیک در سطح B۲B نداشتیم، خاطرنشان کرد: برات الکترونیک می‌تواند خلاء بسیار بزرگی را در امر پرداخت بین بنگاه‌ها حل کند، ضمن اینکه با توجه به ابلاغیه جدید بانک مرکزی در خصوص تامین مالی زنجیره ای تولید، این ابزار می‌تواند منشاء اعتباربخشی باشد و اعتبار روی این ابزار به گردش درآید که می‌تواند نقش بسیار موثری در حمایت از تولید و جلوگیری از اثرات تورمی تزریق نقدینگی داشته باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر