13 فروردين 1401 - 13:04
گزارش ایبِنا از بازار ارز؛

افت نسبی دلار و یورو در اولین هفته کاری سال ۱۴۰۱

فعالان بازار ارز با شروع سال جدید و در نخستین روز کاری، شاهد رشد شاخص ارزی بودند ولی در ادامه هفته، روند نزولی نرخ دلار در صرافی های بانکی و مجاز را نظاره گر بودند.
کد خبر : ۱۳۱۵۸۷
دلار یورو

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ بررسی شش روز فعالیت بازار ارز در نخستین هفته کاری سال جدید نشان می دهد در این مدت و در اولین روز هفته (شنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۱)، در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۵۱۷۳ تومان  و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز با افزایش نسبت به روز کاری پایانی سال قبل، به رقم ۲۵۴۲۶ تومان رسید. همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۸۳۲۷ تومان تعیین شد و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۸۶۱۲ تومان رسید.


در دومین روز هفته (یکشنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۱) در این صرافی ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۵۰۶۶ تومان  و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل، به رقم ۲۵۳۱۸ تومان رسید. همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۸۲۶۸ تومان تعیین شد و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۸۵۵۲ تومان رسیده است که نسبت به روز کاری قبل،  کاهش نرخ داشت.


در سومین روز هفته (دوشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۱) میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۵۰۶۶ تومان  و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز بدون تغییر نسبت به روز کاری قبل، به رقم ۲۵۳۱۸ تومان رسید. همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۸۲۶۳  تومان تعیین شد و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۸۵۴۷ تومان رسیده است که نسبت به روز کاری قبل، کاهش نرخ داشت.


در چهارمین روز هفته (سه شنبه ۹ فروردین ماه ۱۴۰۱) میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۵۰۷۳ تومان و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به رقم ۲۵۳۲۸ تومان رسید. همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۸۲۵۷ تومان تعیین شد و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۸۵۴۱ تومان رسیده است که نسبت به روز کاری قبل، ارزان تر شده بود.


در پنجمین روز هفته (چهارشنبه ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۱)  میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۵۰۶۴ تومان و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل، به رقم ۲۵۳۱۶ تومان رسید. همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۸۲۵۷ تومان تعیین شد و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۸۵۴۲ تومان رسیده است که نسبت به روز کاری قبل، گران تر شده بود.


در ششمین و آخرین روز هفته (پنجشنبه ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۱)  میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۵۰۲۹ تومان  و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل، به رقم ۲۵۲۸۱ تومان رسید. همچنین در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۸۲۵۷ تومان تعیین شد و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۸۵۴۱ تومان رسیده است که نسبت به روز کاری قبل، ارزان تر شده بود.


بنابراین با پایان نخستین هفته کاری بازار ارز در سال جدید، میانگین نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور با افت حدود ۱۵۰ تومانی و میانگین نرخ فروش هر اسکناس یورو نیز در این صرافی ها با کاهش ۷۱ تومانی همراه شد.


سال ۱۴۰۰؛ رشد قیمت دلار کمتر از هزار تومان شد


افت نسبی شاخص ارزی در روزهای ابتدایی سال جاری در حالی است که، بررسی نوسان شاخص ارزی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آن، نشان می‌دهد در این دوازده ماه، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور (بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی) کمتر از هزار تومان (۹۹۴ تومان) افزایش داشته است؛ به بیان دیگر بازدهی دلار در سالی که گذشت رقم ۴.۱۴ درصد بوده است.


این در حالی است که در سال قبل تر یعنی ۱۳۹۹، این تغییرات بسیار بیشتر از سال گذشته بوده است؛ به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹، میانگین قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، بیش از ۸ هزار تومان افزایش نرخ داشته بود که معادل بازدهی ۵۱ درصدی در دوازده ماه سال ۱۳۹۹ بوده است. بنابراین شیب افزایشی شاخص ارزی در سالی که گذشت در مقایسه با سال قبل، بسیار کندتر شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر