21 فروردين 1401 - 16:05
در پی بخشنامه جدید بانک مرکزی تأکید شد؛

الزام سازمان بورس به عرضه بلوکی شرکت‌ها برای جلوگیری از تلاطم در بازار سهام

مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس گفت: بنابر رویه این سازمان برای حفظ منافع سهامداران و مالکان شرکت‌ها، شرکت‌هایی که عرضه‌های قابل توجه داشته و مشمول معاملات بلوکی یا عرضه عمده می‌شوند، ملزم به عرضه عمده یا بلوکی در بازار سرمایه بوده و سازمان بورس مانع از عرضه آنها به طور خرد می‌شود.
کد خبر : ۱۳۱۷۶۶
بورس

به گزارش ایبِنا، بانک مرکزی اخیرا در بخشنامه‌ای در خصوص نحوه تحصیل سهام خزانه توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی توضیحاتی داده است. این بخشنامه در راستای مصوبه وزیر اقتصاد در جهت اصلاح ساختار بانک‌ها، واگذاری اموال مازاد و خروج از بنگاه داری است که در آن به آغاز فرایند واگذاری بلوکی بانک‌ها تاکید شده است.


براساس این بخشنامه، بانک‌ها ۶ ماه فرصت دارند تا سقف ۱۰ درصد از سهام تحت مالکیت خود را در هیئت مدیره به عنوان سهام خزانه مصوب کنند؛ همچنین مازاد بر ۱۰ درصد را در دل صندوق بازارگردانی اختصاصی (در دل خود بانک) تجمیع کنند و در مرحله بعد فرآیند ارزشیابی و واگذاری انجام شود؛ بنابراین در صورتی که این بلوک‌ها واگذار شود، سود حاصل از واگذاری به طور مستقیم در دل بانک‌ها شناسایی خواهد شد.


کارشناسان معتقدند، رویه‌ای که دولت سیزدهم و وزیر اقتصاد از چند ماه قبل آغاز کرده به سمت اصلاح ساختار نظام بانکی، واگذاری اموال مازاد و خروج از بنگاه‌داری، فرمولی کردن تسعیر ارز و تثبیت نرخ بهره است. اقداماتی که می‌تواند اثرگذاری مثبتی بر بازار سرمایه نیز داشته باشد.


در این زمینه «مهدی پارچینی»، مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص عرضه بلوکی بانک‌ها، گفت: طبق مصوبه‌ای که بانک مرکزی به بانک‌ها بابت سهام مازادی که در کدهای صندوق‌های بازارگردانی ابلاغ کرده، اعلام شده است که این‌ها مشمول سهام خزانه هستند. یادآور می‌شود که طبق دستورالعمل سهام خزانه، ناشر می‌تواند سهام خزانه را هم به طور خرد و هم به شکل عمده واگذار کند.


وی اضافه کرد: با توجه به اینکه شناوری سهام این شرکت‌ها بالا است و بر این اساس بازار از عرضه و فروش این دسته از کدها تاثیرپذیری دارد، سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه بلوکی به طور عمده این کدها را در دستور کار قرار داده است. از این طریق هم مشکل بانک ها حل می‌شود و هم بازار سرمایه از انجام این عرضه ها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.


مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به احتمال عرضه بلوکی سایر صنایع و شرکت‌ها به طور بلوکی در بازار سرمایه، افزود: به طور قطع و بنابر رویه‌ای که سازمان بورس و اوراق بهادار برای حفظ منافع سهامداران و مالکان شرکت‌ها دارد، این است که اگر سایر شرکت‌ها نیز عرضه قابل توجهی داشته یا مشمول عرضه عمده یا بلوکی شوند، مانع از عرضه آنها به طور خرد در بازارسرمایه شود. سازمان بورس این شرکت‌ها را ملزم به عرضه عمده و یا بلوکی سهام خود خواهد کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر