03 خرداد 1401 - 08:29
عضو هیات رئیسه اتاق ایران و عمان با ایبِنا مطرح کرد؛

نقش پررنگ بخش خصوصی در روابط تجاری با عمان/ از فرصت صادرات‌مجدد غافل نشویم

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان گفت: عمان می‌تواند دروازه صادرات مجدد ایران به دنیا باشد و حجم صادرات را از این مسیر دوچندان کنیم.
کد خبر : ۱۳۲۹۱۹
صالحی

حمیدرضا صالحی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه دو کشور از دیرباز روابط خوب تاریخی، فرهنگی و سیاسی با هم داشته‌اند که بستر خوبی برای توسعه روابط تجاری شده است، اظهار کرد: ایران می‌تواند نقش بسیار مهمی در صادرات مجدد در کشور عمان ایفا کند و نباید از این فرصت غافل بماند. 


وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم که اتاق بازرگانی ایران و عمان توانسته ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی را در تعامل با اتاق بازرگانی عمان ایجاد کند و ضمن شناسایی فرصت‌ها و موانع پیش روی تجارت دو طرف به‌ویژه بین بخش خصوصی این دو کشور، راهکارهایی برای رفع مشکلات و موانع ناشی از تحریم‌ها را ارائه کند. تسهیلاتی هم فراهم شده تا بخش خصوصی ایران و عمان بتوانند همکاری خوبی داشته باشند و هم سهم ایران در بازارهای عمان بیشتر شود و هم حضور عمان در پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌های ایران.


صالحی گفت: در مدت اخیر هیات‌های تجاری که از ایران اعزام شدند نیز با محوریت بخش خصوصی و اتاق ایران و عمان صورت گرفته است و حتی برای مسئولان هم جالب است که یک اتاق بازرگانی مشترک می‌تواند در امر توسعه بازار در کشورهای هدف نقش‌آفرینی خوبی داشته باشد. این نشان می دهد دیگر اتاق‌های مشترک نیز می‌توانند چنین نقشی داشته باشند. ضمن اینکه با توجه به این ظرفیت اتاق ایران و عمان و توانایی مدیریت و ظرفیت‌سازی، چند ماهی است که اعزام و پذیرش هیات با مدیریت اتاق انجام شد. 


عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان تاکید کرد: اتاق ایران و عمان با همین مدیریت و تلاش‌ها برای ظرفیت‌سازی، توانست سطح مبادلات دو کشور را به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برساند. صادرات سال ۱۴۰۰ به عمان بیش از ۷۱۶ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۹۹ با رشد ۶۳ درصدی مواجه بود. به طور کلی حجم مبادلات ایران و عمان در سال گذشته رکورد بی‌سابقه‌ای داشت و به یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار با رشد ۵۳ درصدی رسید. 


وی با بیان اینکه حجم بالای تجارت چیزی جز همین برنامه‌ریزی و جدیت و استفاده از ظرفیت و توانمندی فعالان اقتصادی ایران و عمان نبوده است، اظهار کرد: همکاری دو کشور می تواند در بازارهای ثالث هم محقق شود. به عنوان نمونه عمان در آفریقا و کشورهایی مانند تانزانیا و کنیا زیرساخت های خوبی دارد و فرصت هایی ایجاد کرده که ایران هم به همین واسطه در این کشورها حضور می‌یابد و در حال توسعه روابط است. 


به گفته صالحی، با توجه به هیات های تجاری و امضای قراردادهای جدید و پیشرفتی که در مناسبات شاهد هستیم به طور قطع افزایش قابل توجه تجارت فی‌مابین را خواهیم داشت.


عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان با تاکید براینکه از ابتدا محور دیپلماسی دولت سیزدهم بر بازارهای منطقه بود که بسیار ارزشمند و با اهمیت است، گفت: باید رابطه با کشورهای همسایه را بیشتر کنیم تا سهم بیشتری را تصاحب کنیم. مثلا موانعی مانند ویزا را حذف کنیم که در رابطه با عمان محقق شد و دیگر مانعی به عنوان ویزا نداریم. خوشبختانه پروازها هم بیشتر شده است و برای توسعه همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل دریایی که از راهبردهای افزایش سطح تعامل است هم با چند بندر عمان هماهنگی‌هایی انجام شده است و توسعه بیشتر این حوزه را شاهد خواهیم بود. 


وی همچنین با اشاره به مقوله صادرات مجدد یا ری‌اکسپورت گغت: عمان در بخش ری اکسپورت کالاهای ایرانی می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد. کالایی که از ایران به عمان برود و با ۳۰ درصد ارزش افزوده این کشور می‌تواند با تعرفه صفر به بازارهای دنیا راه پیدا کند. این امر فرصت خوبی برای ایران است که نباید از آن غافل شود و بتواند حجم صادرات را از این طریق دوچندان کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر