07 خرداد 1401 - 11:11

طرح مسدود کردن مبلغ چک در کلیه حسابهای بانکی در بانک توسعه تعاون اجرایی شد

بانک توسعه تعاون همگام با سیستم بانکی از امروز طرح مسدودی مبلغ چک در کلیه حسابهای بانکی را که در راستای عملیاتی نمودن قانون جدید چک ابلاغ شده است اجرایی خواهد کرد.
کد خبر : ۱۳۳۰۲۴
طرح مسدود کردن مبلغ چک در کلیه حسابهای بانکی در بانک توسعه تعاون اجرایی شد

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، بانک مرکزی این طرح مهم قانونی را با همکاری مجلس شورای اسلامی از امروز (هفتم خرداد) به صورت «تدریجی» و با مشارکت تمام بانک های دولتی و خصوصی اجرا می کند.


بر اساس این طرح، تاپیش از این اگر چکی برگشت می خورد از وجوه صادر کننده چک در همان بانک برای پاس کردن مبلغ چک استفاده می شد ولی از امروز این موضوع به کلیه بانک ها تسری پیدا می کند.


این گزارش می افزاید، مسدود شدن وجوه در حساب های فرد از حساب های با مانده موجودی بالاتر شروع می شود و به تدریج پایین می آید تا جایی که مبلغ کسری چک برگشتی را بتوان پوشش داد. در این طرح خود حساب مسدود نخواهد شد بلکه مبلغ مانده ای که در حساب وجود دارد مسدود می شود.


بر اساس طرح جدید، حد نهایی همان مبلغ چک برگشتی است. در این طرح از برگشت خوردن چک جلوگیری نمی شود بلکه وجوهی که فرد در تمام بانک ها دارد به اندازه مبلغ آن چک برگشتی مسدود خواهد شد. یعنی اگر شخصی بخشی از مبلغ را در حساب دارای چک دارد، این میزان از حساب وی برداشت و کسری چک برگشتی از سایر حساب های صادر کننده چک در کلیه بانک ها مسدود می شود.


بعد ازاین، فرایند مربوط به مراجعه ذینفع به مراجع قضایی و سایر مواردی که باید انجام می شد طی خواهد شد. مبالغ طی دستوری از سوی قوه قضاییه صادر و برداشت می شود پس از آن با اعلام رضایت فرد ذینفع چک، وجوه مسدود شده هم آزاد خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر