11 خرداد 1401 - 10:16
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

مهم‌ترین ضربه ارز ۴۲۰۰ تورم سنگین بود/ یارانه نقدی به مردم حق انتخاب می‌دهد

نماینده سابق مجلس گفت: مهمترین ضرر ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد رانت برای یک عده و تورم سنگین برای مردم بود و به دلیل قیمت‌گذاری سایر کالاها با این دلار اشتباه (ارز ۴۲۰۰) یارانه‌ای که به مردم داده می‌شد، ارزش نداشت.
کد خبر : ۱۳۳۱۲۱
حسن نژاد

محمد حسن نژاد؛ نماینده سابق مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره مضرات ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی چند سوال کلیدی وجود دارد. ارز ۴۲۰۰ از کجا آمد؟ آیا معیار انتخاب آن درست بود؟ برفرض که درست باشد، آیا در این چند سال نباید تغییر می‌کرد؟ آیا به هدف تعیین شده، رسید؟ 


وی در ادامه اضافه کرد: ارز ۴۲۰۰ برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها تعیین شد، اما شاهد بدترین افزایش قیمت‌ها پس از آن بودیم، حتی تورم کالاهای اساسی از میانگین کشور هم بالاتر رفت. به این معنا، نه تنها قیمت‌ها کاهش نیافت، بلکه نوسان قیمت کالا اساسی نسبت به سایر کالاها که با دلار آزاد خریداری می‌شد، بیشتر شد. این مسئله نشان دهنده شکست طرح فوق است.


نماینده سابق مجلس در این رابطه اظهار داشت: مهم‌ترین ضرر ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور ایجاد رانت برای یک عده و تورم سنگین برای مردم بود. بنابراین یارانه‌ای که به مردم داده می شد، ارزش نداشت زیرا قیمت‌گذاری سایر کالاها با این دلار اشتباه صورت می‌گرفت. برهمین اساس گاوداری‌ها رو به ورشکستگی رفتند، گندمکار دست به تولید نمی‌زد، مرغداری و دامپروری‌ها در حال نابودی بودند، پس ادامه این روش سبب می‌شد یک عده به اندازه کل ایران یارانه بگیرند و مردم فقیر، فقیرتر شوند و اندک تولید هم در کشور به تعطیلی کشیده شود.


حسن نژاد در ادامه تاکید کرد: بهینه‌سازی پرداخت یارانه‌ها یک اقدام انقلابی در دولت سیزدهم به حساب می‌آید که در نتیجه آن درآمد دولت بالا می‌رود. یک قسمت از آن برای جبران تورم هزینه می‌شود و قسمت دیگر هم به تولیدکنندگان جهت رونق تولید داده می‌شود و از این طریق اشتغال به وجود می‌آید. بنابراین بهینه سازی پرداخت یارانه‌ها جای اینکه به چند دلال سود برساند، کل ایران را منتفع می‌سازد.    


وی در خصوص سیاست حمایتی دولت از مردم چنین توضیح داد: یارانه نقدی و کارت الکترونیکی فرقی با هم ندارد زیرا دولت در هر دو مورد تصمیم دارد قدرت خرید را بالا ببرد، اما از این جهت که مردم با یارانه نقدی برای خریدشان تصمیم می‌گیرند و حق انتخاب شان سلب نمی شود، بهتر است. البته تصمیم بر آن است تا با کارت الکترونیکی نیازهای پروتئینی و کالری لازم تامین شود و مصرف غذایی مردم بهبود پیدا کند، با این حال استدلال طرفداران هر دو راه درست است و ایرادی بر آن وجود ندارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها