خوش‌بینی موسسات مالی بین‌المللی به اقتصاد چین

موسسات مالی بین‌المللی اعلام کردند که با وجود چالش‌های ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ اقتصاد چین در بلندمدت مقاوم می‌ماند.
کد خبر : ۱۳۳۸۲۸
اقتصاد چین

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از شینهوا، موسسات مالی بین‌المللی اعلام کردند که با وجود چالش‌های ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ اقتصاد چین در بلندمدت مقاوم می‌ماند. در گزارش‌ها و داده‌های اخیر، سه دلیل برای خوش‌بینی به اقتصاد چین ذکر کردند.


دلیل ۱: تأثیر محدود همه‌گیری بر تجارت خارجی چین


به گفته اداره آمار فدرال آلمان، تجارت آلمان با چین در ماه آوریل تحت تأثیر قرنطینه‌های COVID-۱۹ و بی نظمی متعاقب آن در زنجیره تأمین قرار نگرفت. اداره آمار آلمان اعلام کرد  آلمان در ماه آوریل ۱۶.۷ میلیارد یورو (۱۷.۵ میلیارد دلار آمریکا) کالا از چین وارد کرد که ۵۲.۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت و واردات محصولات شیمیایی با افزایش ۶ برابری، باعث این افزایش شد، اما سایر محصولات نیز افزایش قابل توجهی داشتند.


تجارت خارجی چین با وجود ظهور مجدد ویروس اومیکرون در شهرهای بزرگ مانند پکن و شانگهای به رشد خود ادامه داده است. بر اساس گزارش اداره کل گمرک، در پنج ماه اول سال ۲۰۲۲، حجم تجارت خارجی چین با ۸.۳ درصد افزایش در سال به ۱۶.۰۴ تریلیون یوان (حدود ۲.۴ تریلیون دلار آمریکا) رسید. از ماه ژانویه تا می، تجارت چین با سه شریک تجاری اصلی خود، انجمن کشورهای آسیای جنوب شرقی، اتحادیه اروپا و ایالات متحده به ترتیب ۸.۱ درصد، ۷ درصد و ۱۰.۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.


 دلیل ۲: چشم انداز بلند مدت چین دست نخورده باقی می ماند


 تیلمان گالر، مدیر اجرایی مدیریت دارایی جی پی مورگان، گفت: جریان های مخالف مهمی مانند شیوع اومیکرون، سیاست های مالی و مقررات سختگیرانه نسبت به ساختاری، دوره ای هستند، به این معنی که چشم انداز بلندمدت چین دست نخورده باقی می ماند. گالر گفت: بانک مرکزی چین در مقایسه با سایر بانک های مرکزی در اروپا و آمریکای شمالی، انعطاف پذیری بیشتری برای حمایت از اقتصاد دارد. وی گفت: حمایت دولت بیشتر است. پول بیشتری برای راه‌آهن، سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری فرودگاه، کاهش مالیات، تشویق خرید خودرو، برای بازار خودرو، در نظر گرفته شده است.


گالر گفت: سهام‌های چینی جذاب‌تر به نظر می‌رسند. مایلز برادشاو، رئیس استراتژی‌های درآمد ثابت جهانی در این مجموعه گفت بدهی دولت چین در بازارهای جهانی در حال حاضر قابل توجه است. رشد اقتصادی در حال کند شدن است، نرخ های بهره افزایش یافته و آنها سیاست پولی را کاهش نداده اند.


دلیل ۳: اقتصاد سبز چین پتانسیل عظیمی داراست


گزارش شده که منابع مالی سبز چین می تواند مولد درآمد کلیدی برای بانک ها در ۱۰ سال آینده باشد. انتظار می‌رود وام‌های سبز و اوراق قرضه سبز، دو شکل اصلی  تامین مالی، در سال ۲۰۳۱ به یک بازار ۶۲ تریلیون یوان (حدود ۹.۱۷ تریلیون دلار آمریکا) و ۸ تریلیون یوان (حدود ۱.۱۸ تریلیون دلار آمریکا) تبدیل شوند. بر اساس این گزارش، ۱۵ درصد از کل درآمد سیستم بانکی را شامل می شود.


 تحلیل گران در این گزارش می‌گویند: تجارت مالی سبز چین، بازاری است که هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، اما در دهه آینده شاهد فرصت‌های رشد گسترده‌ای خواهد بود. بازار خودروهای انرژی نو (NEV) چین در کانون توجه صنعت خودروی جهان قرار دارد و فروش آن برای هفتمین سال متوالی در سال ۲۰۲۱ رتبه اول را در سطح جهان کسب کرد. انتظار می رود اندازه بازار NEV چین در سال جاری به بالای ۵.۲۲ میلیون دستگاه برسد که نسبت به سال قبل ۴۷.۲ درصد افزایش داشته است. گزارش شده که احتمالاً با نرخ رشد سالانه مرکب حدود ۳۸ درصد از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ گسترش خواهد یافت و اندازه کل بازار در سال ۲۰۲۵ به ۱۲.۹۹ میلیون واحد خواهد رسید.


بانک جهانی اعلام کرد که پیش بینی می شود که شتاب رشد اقتصاد چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ دوباره بهبود یابد. گزارش بانک جهانی اعلام کرده که اگر این همه گیری تحت کنترل قرار گیرد و محدودیت های داخلی به طور کامل برداشته شوند، به لطف اقدامات محرک اضافی اخیر، رشد سالانه می تواند بالاتر از پیش بینی فعلی باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها