وال‌استریت ژورنال:

۴۴ درصد مردم انگلستان به علت تورم، خرید غذا را کاهش دادند

وال‌استریت ژورنال با اشاره به این‌که مردمان فقیر در کشورهای ثروتمند از تورم مواد غذایی رنج می‌برند نوشت: ۱۵.۵ درصد مردم انگلستان امنیت غذایی ندارند که این رقم نسبت به دوران شیوع کرونا ۲ برابر شده است.
کد خبر : ۱۳۴۳۹۶
انگلستان

به گزارش ایبِنا به نقل از وال‌استریت ژورنال، تورم فزاینده مواد غذایی، کشورهای کمتر توسعه‌یافته را درنوردیده است و به مردمان فقیر در کشورهای ثروتمند ضربه زده است.


مسئول یک مرکز خیریه در نروژ گفت امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد غذای بیشتر در بین افراد فقیر و نیازمند توزیع می‌کند. مراجعه به بانک‌های غذا در آمریکا هم رو به افزایش دارد و فروشگاه‌های خرده‌فروشی می‌گویند مردم کمتر نسبت به گذشته خرید می‌کنند و بیشتر غذاهای ارزان و کنسروی خریداری می‌کنند و کمتر غذاهای گران مثل گوشت و ماهی می‌خرند.


در انگلستان، درد و رنج مردم بسیار سخت بوده است. نرخ تورم در انگلستان در ماه می به ۹.۱ درصد رسیده و قیمت مواد غذایی در این کشور بیشتر از هر یک از اعضای گروه هفت رشد کرده است. قیمت مواد غذایی در این کشور ۸.۵ درصد رشد داشته است.


رئیس بزرگترین شرکت خرده‌فروشی انگلستان گفت: ما برای نخستین بار طی یک نسل گذشته شاهد تولید واقعی فقر غذایی هستیم.


سقوط ارزش پوند به دنبال خروج انگلستان از اتحادیه اروپا قیمت مواد غذایی وارداتی را به شدت افزایش داده بود. همین مسئله افزایش اخیر قیمت مواد غذایی را برای مردم غیرقابل تحمل کرده است. این در حالی است که در درازمدت، مردم انگلستان از ارزانی مواد غذایی لذت برده‌اند.


ماه گذشته قیمت پنیر در این کشور نسبت به ژوئن سال قبل ۵۹ درصد افزایش داشته است. قیمت شیر هم در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد رشد داشته است.


بسیاری از مردم توان خرید این محصولات با این قیمت‌ها را ندارند. ۴۴ درصد مردم گفته‌اند به دلیل بالا بودن قیمت‌ها کمتر نسبت به گذشته خرید می‌کنند. مراجعه به بانک‌های غذا در این کشور هم افزایش یافته است.


آمارها نشان می‌دهد ۱۵.۵ درصد مردم انگلستان از امنیت غذایی برخوردار نیستند. این رقم نسبت به دوران شیوع کرونا که ۷.۶ درصد بود تقریباً دو برابر شده است.


بانک‌های غذا با افزایش شدید تقاضا طی ماه‌های اخیر مواجه شده‌اند. مردم برای دریافت غذا ساعت‌ها در صف می‌ایستند. برخی افراد برای دریافت وعده ناهار مجبورند از ساعت ۹ صبح در صف بایستند تا بتوانند بهترین غذا را به دست بیاورند.


نتایج تحقیقی که در ماه می انجام شد نشان داد ۵۷ درصد مردم انگلستان خرید مواد غذایی را کاهش داده و یا نتوانسته‌اند غذای مورد نیاز خود را بخرند. ۷.۳ میلیون نفر از مردم گفته‌اند که در یک ماه گذشته غذای کافی برای سیر کردن خود نداشته‌اند. این رقم در ابتدای سال تنها ۴.۷ میلیون نفر بود.


یک سخنگوی دولت انگلستان گفت: ما می‌دانیم که هزینه‌های بالای مواد غذایی عواقب واقعی برای مردم در سراسر کشور دارد.


آثار جنگ اوکراین را در همه آشپزخانه‌ها در سراسر جهان می‌توان مشاهده کرد. قیمت غلات به دنبال حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است. در انگلستان فروش مواد غذایی ۲.۴ درصد نسبت به فوریه ۲۰۲۰ کمتر شده است.


اوکراین حدود نصف روغن آفتابگردان دنیا را تولید می‌کند. در انگلستان بیشتر فروشگاه‌های خرده‌فروشی فروش بطری‌های روغن آفتابگردان را سهمیه‌بندی کرده‌اند و هر فرد در هر بار خرید فقط تعداد معدودی می‌تواند روغن خریداری کند.


افزایش قیمت بنزین نیز به هزینه‌های حمل‌ونقل و تولید مواد غذایی افزوده است. این در حالی است که کرونا نیز زنجیره‌های عرضه مواد غذایی را مختل کرده است.


 در کشورهای فقیر نیز شاهد تاخت‌وتاز قیمت مواد غذایی هستیم. برنامه غذای سازمان ملل هشدار داده است ۲.۴۶ میلیارد نفر در جهان معادل ۳۰ درصد کل جمعیت جهان امنیت غذایی ندارند. در کشورهای فقیر، مواد غذایی بخش مهمی از هزینه‌های خانوار را تشکیل می‌دهند. این رقم در نیجریه ۵۹ درصد و در مکزیک ۲۸ درصد است. در انگلستان غذا ۹.۴ درصد از کل هزینه‌های خانوار را تشکیل می‌دهد.


در کشورهای ثروتمند اگرچه بخش کمتری از هزینه خانوار صرف غذا می‌شود اما در این کشورها هم افرادی که درآمد کمتری دارند بخش بیشتری از درآمدشان صرف خرید مواد غذایی می‌شود و به‌ویژه این افراد در برابر افزایش قیمت‌ها آسیب‌پذیر هستند. برای مثال در انگلستان، کم‌درآمدترین خانوارها ۲۷ درصد درآمد خود را صرف مواد غذایی می‌کنند. این رقم برای پردرآمدترین خانوارها ۷ درصد است.


تریسانکا، زن خانه‌داری است که از بانک‌های غذا در انگلستان کمک می‌گیرد. او می‌گوید اگر این بانک‌ها نبودند نمی‌داند چطور می‌توانست غذای مورد نیاز خودش را تأمین کند. شوهرش هر هفت روز هفته را کار می‌کند تا بتوانند زندگی خود را بگذرانند.


بینی‌ام آبراهام مسئول یک فروشگاه کوچک در نیویورک سی تی گفت: قیمت‌ها هر دو هفته یک بار افزایش می‌یابد. او گفت شاهد بوده است که برخی مشتری‌ها به دلیل نداشتن پول کافی مجبور شده‌اند کالاهایی را از سبد خرید خود حذف کنند.



منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر