بازار نفت منتظر تحولات مذاکرات هسته‌ای/ هر بشکه همچنان زیر ۱۰۰ دلار معامله می‌شود

در حالی که بازار نفت منتظر تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان است، قیمت این کالای استراتژیک در معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی جهانی و ضعیف شدن تقاضا برای سوخت، کاهش پیدا کرد.
کد خبر : ۱۴۰۶۰۸

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، بهای معاملات نفت برنت با ۳۶ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۹۶ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۱ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۹۰ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه رسید.

نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت روز پنج شنبه تحت تاثیر آمار اقتصادی مثبت آمریکا و مصرف بالای سوخت در این کشور که نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی در کشور‌های دیگر و تقاضای ضعیف آن‌ها برای سوخت را جبران کرده بود، حدود سه درصد افزایش یافته بودند. با این حال، هر دو شاخص از ابتدای هفته جاری تاکنون، حدود ۱.۵ درصد کاهش داشته‌اند.

به گفته ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کالای شرکت راکوتن سکیوریتیز، اگر چه آمار هفتگی مثبت ذخایر نفت آمریکا، خوش بینی به بهبود تقاضا برای سوخت در کوتاه مدت را تقویت کرد، اما ادامه نگرانی‌ها نسبت به رکود و احتمال افزایش تولید نفت اوپک پلاس، احتمالا روند صعودی قیمت‌های نفت را محدود خواهد کرد.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۲ اوت که صادرات نفت به رکورد پنج میلیون بشکه در روز رسید، به میزان ۷.۱ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد که بسیار بیشتر از پیش بینی تحلیلگران از کاهش ذخایر به میزان ۲۷۵ هزار بشکه بود.

هیثم الغیص، دبیرکل جدید اوپک، به رویترز گفت: سیاستگذاران، قانون گذاران و سرمایه‌گذاری ناکافی در بخش نفت و گاز عامل قیمت‌های بالای انرژی هستند نه این گروه. الغیص اظهار کرد: در نشست بعدی اوپک در سپتامبر، اگر لازم باشد کاهش تولید نفت تصویب می‌شود و اگر ضرورت پیدا کند تولید نفت ممکن است افزایش پیدا کند. همه این‌ها به روند تحولات بستگی خواهد داشت.

ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت روسیه ممکن است میزان عرضه را به طرز چشمگیری محدود کرده و قیمت‌ها را در ماه‌های آینده بالاتر ببرد.

شرکت مشاوره بی سی‌ای در یادداشتی نوشت: تحریم‌های اتحادیه اروپا، روسیه را ناچار خواهد کرد حدود ۱.۶ میلیون بشکه در روز از تولیدش را تا پایان سال کاهش دهد و افت تولید این کشور در سال ۲۰۲۳، به دو میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

با این حال، روسیه پیش‌بینی کرده است تولید و صادرات نفت این کشور تا پایان سال ۲۰۲۵ افزایش پیدا خواهد کرد. طبق سندی که توسط رویترز مشاهده شده است، وزارت اقتصاد روسیه پیش بینی کرده است درآمد حاصل از صادرات انرژی در سال میلادی جاری ۳۸ درصد رشد خواهد کرد که تا حدودی به دلیل حجم بالاتر صادرات نفت خواهد بود.

بازار منتظر تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان است که ممکن است به افزایش صادرات نفت ایران به میزان حدود یک میلیون بشکه در روز منتهی شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر