ترکیه نرخ بهره را کاهش داد 

ترکیه نرخ بهره را کاهش داد 
 بانک مرکزی ترکیه، در اقدامی غافلگیرانه، نرخ بهره اصلی را در یک حرکت ۱۰۰ واحد کاهش داد و به ۱۳ درصد رساند.
کد خبر : ۱۴۰۶۲۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، روز گذشته کمیته سیاست پولی به مدیریت رییس کل بانک مرکزی شهاب قافچی اوغلو نرخ بهره را پس از حفظ آن در ۱۴ درصد در هفت ماه گذشته به ۱۳ درصد کاهش داد.

بلافاصله پس از صدور این تصمیم، ارزش پول ترکیه در برابر دلار حدود ۱ درصد کاهش یافت، ولی به تدریج بخشی از این خسارت جبران شد.

 این اولین باری است که بانک مرکزی ترکیه با وجود شتاب گرفتن نرخ‌های تورم نزدیک به ۸۰ درصد از ابتدای سال جاری تاکنون نرخ بهره را تغییر داده است.

کمیته سیاست پولی در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که "مهم است که شرایط مالی برای حفظ شتاب رشد تولید صنعتی و روند مثبت اشتغال حمایت کننده باقی بماند. آن هم در دوره‌ای که از افزایش عدم اطمینان در مورد رشد جهانی و همچنین تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیکی مورد تهدید قرار گرفته ایم. "


 کاهش بهره در ترکیه در جهت مخالف اقدامات اکثر بانک‌های مرکزی بزرگ است که برای مهار تورم، نرخ‌های بهره را با نرخ‌های بالا افزایش می‌دهند.

رئیس جمهور رجب طیب اردوغان معتقد است که نرخ‌های بهره بالا تورم را افزایش می‌دهد و از سرگیری محرک‌های پولی ناگهانی، کمتر از یک سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری، عزم مقامات را برای عمل به وعده ژوئن اردوغان برای ادامه کاهش نرخ بهره نشان می‌دهد.

این تصمیم ۳ هفته پس از آن اتخاذ شد که بانک مرکزی انتظارات تورمی خود را برای سال جاری با افزایش ۱۸ درصدی اصلاح کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر