02 شهريور 1401 - 10:53

رونمایی از سامانه پرداخت بانکی در هفته دولت/ «پل» چیست؟

رونمایی از سامانه پرداخت بانکی در هفته دولت  «پل» چیست؟
سامانه پل به‌عنوان یکی از سامانه‌های ملی پرداخت، بستر مناسبی را برای انتقال آنی الکترونیکی وجوه خُرد بین بانک‌های کشور بر اساس شماره حساب (شبا) در هر ساعتی از شبانه‌روز فراهم می‌آورد.
کد خبر : ۱۴۰۷۲۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بانک مرکزی در آستانه هفته دولت در حالی از سامانه پرداخت لحظه‌ای (پل) رونمایی می‌کند که طراحی آن بر اساس آخرین استاندارد‌های روز دنیا در صنعت بانکداری و با تحلیل نیازمندی‌های حوزه بانکی، بازار و انتظارات مشتریان بوده است.

 

سامانه پل، سرویسی بین بانکی، هماهنگ و استاندارد در سطح کشور است که با نظارت بانک مرکزی، تسویه پرداخت‌های لحظه‌ای با حجم انبوه و مبالغ خُرد را در هر ساعتی از شبانه‌روز فراهم می‌کند و انتقال وجه در آن به صورت آنی و بر اساس شماره حساب انجام می‌شود. در واقع هدف اصلی این سامانه ایجاد بستری نوین و ایمن در حوزه پرداخت و نقل و انتقال وجوه به صورت برخط است.

 

چشم‌انداز پرداخت‌های خُرد در سال‌های اخیر به سرعت در حال تغییر بوده و با ایجاد فناوری‌های نوین شاهد ارتقای کارایی و بهبود امنیت سامانه‌ها هستیم که شیوع بیماری کرونا نیز منجر به جهش استفاده از خدمات دیجیتالی، افزایش سرعت و راحتی استفاده کاربران نهایی برای این حوزه شده است. برهمین اساس سامانه پل، سرویس انتقال اعتبار الکترونیکی داخلی جدیدی را معرفی می‌کند که هر تراکنش را ظرف چند ثانیه پردازش و تعیین وضعیت می‎کند. همچنین از مزایای این سامانه می‌توان به کارمزد پایین‌تر نسبت به سرویس کارت به کارت، سهولت انتقال حساب، کارکرد ۷ در ۲۴ و بدون وقفه در تمام ایام سال اشاره کرد.

 

این سامانه با توسعه فرآیند‌های حساب به حساب می‌تواند نقل و انتقالات نسبتاً کم ارزش بین افراد، مشاغل و حوزه پرداخت‌های دولتی را پوشش داده و در سال‌های آتی نقش مهمی را در این راستا ایفا کند، از جمله این خدمات می‌توان به جایگزینی روش کارت به کارت با این سرویس که امکان هدایت و نظارت دقیقتری بر شبکه بانکی و مدیریت ریسک را به دنبال دارد، اشاره کرد.

ارسال‌ نظر
Maryam Bahmani
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۱
۰
من هرکاری می‌کنم موفق به پرداخت از پل نشودم امکانش هست راهنمای بهتری رزومه سازی کنید .تشکر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها