05 شهريور 1401 - 12:25

سیاست فدرال رزرو؛ اولویت کاهش تورم بر حمایت از رشد اقتصادی

سیاست فدرال رزرو؛ اولویت کاهش تورم بر حمایت از رشد اقتصادی
جروم پاول هشدار داد که مبارزه فدرال رزرو برای کاهش تورم، اقتصاد ایالات متحده را با سختی‌هایی رودررو می‌کند، به دنبال این سخنرانی، بازارهای سهام سقوط کرد.
کد خبر : ۱۴۰۸۱۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا به نقل از سی ان بی سی، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز جمعه برای توقف تورم متعهد شد و هشدار داد که انتظار دارد این بانک مرکزی به افزایش نرخ‌های بهره به گونه‌ای ادامه دهد که سختی‌هایی برای اقتصاد ایالات متحده ایجاد می‌کند. پاول در سخنرانی سیاسی سالانه در جکسون هول، وایومینگ، تأیید کرد که فدرال رزرو از ابزار‌های ما استفاده خواهد کرد تا به تورمی حمله کند که هنوز نزدیک به بالاترین سطح خود در بیش از ۴۰ سال گذشته است.

با وجود چهار افزایش نرخ بهره متوالی به میزان ۲.۲۵ درصد، پاول گفت: جایی برای توقف نیست حتی اگر نرخ‌های معیار نه محرک و نه محدودکننده رشد در نظر گرفته شوند. وی در اظهاراتش که هشت دقیقه به طول انجامید، گفت: در حالی که نرخ‌های بهره بالاتر، رشد اقتصادی آهسته‌تر و شرایط آرام‌تر بازار کار باعث کاهش تورم می‌شود، دردسر‌هایی را نیز برای خانوار‌ها و مشاغل به همراه خواهد داشت که هزینه‌های ناگوار کاهش تورم است. اما شکست در بازگرداندن ثبات قیمت به معنای دردسر بسیار بیشتر خواهد بود.

سهام‌ها پس از سخنرانی پاول سقوط کرد و شاخص صنعتی داوجونز بیش از ۵۰۰ واحد کاهش یافت. این اظهارات در حالی مطرح شد که نشانه‌هایی مبنی بر اینکه احتمال دارد تورم به اوج خود رسیده باشد و نشانه‌های کاهش را نشان نمی‌دهد، بیان شد. دو معیار سنجش دقیق، یعنی شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی، در ماه جولای تغییر اندکی نشان دادند که عمدتاً به دلیل کاهش شدید هزینه‌های انرژی بود.

در عین حال، سایر بخش‌های اقتصادی نیز در حال کند شدن هستند. به ویژه مسکن به سرعت در حال سقوط است و اقتصاددانان انتظار دارند که احتمالا افزایش بالای استخدام در یک سال و نیم گذشته کاهش یابد. پاول هشدار داد که تمرکز فدرال رزرو گسترده‌تر از داده‌های یک یا دو ماهه است و تا زمانی که تورم به هدف بلندمدت ۲ درصد نزدیک‌تر شود، به اقدام خود ادامه خواهد داد.

گفته می‌شود که در اصل، پاول به وضوح بیان کرد که در حال حاضر، مبارزه با تورم مهم‌تر از حمایت از رشد اقتصادی است. پاول گفت ثبات قیمت بر عهده فدرال رزرو است و به عنوان پایه اقتصاد عمل می‌کند. بدون ثبات قیمت، اقتصاد کار نمی‌کند. بازار منتظر جلسه بعدی فدرال رزرو در ماه سپتامبر هست تا ببیند آیا کمیته بازار آزاد فدرال تعیین کننده نرخ، سومین افزایش ۰.۷۵ درصدی متوالی را تصویب خواهد کرد یا خیر.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر