19 شهريور 1401 - 08:43
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

کاهش رشد پایه پولی در یک‌سالگی دولت سیزدهم

کاهش رشد پایه پولی در یک‌سالگی دولت سیزدهم
یک نماینده مجلس گفت: اقدامات خوبی در یک سال گذشته در حوزه‌های مختلف دولت آقای رئیسی انجام شده که به عنوان نمونه می‌توان به کاهش معنادار ۱۶.۴ واحد درصدی رشد پایه پولی در این یکسال اشاره کرد.
کد خبر : ۱۴۰۹۹۴

علی‌اکبرعلیزاده؛ نماینده خانه ملت در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به عملکرد یک سال گذشته دولت سیزدهم اظهار کرد: برای ارزیابی درست عملکرد دولت سیزدهم در یک سال گذشته باید ببینیم که دولت در چه شرایطی امور اجرایی کشور را از دولت دوازدهم تحویل گرفته است.

 

وی افزود: زمانی که دولت سیزدهم شروع به کار کرد ما با کسری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه مواجه بودیم و خزانه کشور هم خالی بود. مضافا اینکه دولت قبل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته و بدهی آن را روی دست دولت جدید گذاشته بود.

 

نماینده مردم دامغان در مجلس اظهارکرد: در پایان دولت دوازدهم و آغاز به کار دولت سیزدهم رشد نقدینگی به ۴۰ درصد رسیده بود و حجم نقدینگی از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان در آغاز به کار دولت آقای روحانی به ۴ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان کار دولت دوازدهم رسیده بود.

 

علیزاده تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی هم اعتبار ما از بین رفته بود و هیچ کشوری حاضر نمی‌شد با ما معامله‌ای داشته باشد و مقامات کشور‌های مختلف می‌گفتند که شما قدرت اینکه به غول‌ها و تعهدات تان عمل کنید را ندارید.

وی افزود، اما در یک سال گذشته ما شاهد ثبات نسبی در حوزه اقتصادی بودیم به گونه‌ای که نرخ دلار در شهریور ۱۴۰۰ در ارز نیمایی ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان و در شهریور ۱۴۰۱ هم ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان بود که رشد اندکی را نشان می‌دهد.

 

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: قیمت ارز در بازار غیررسمی در شهریور ۱۴۰۰ به نرخ ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان بود و در شهریور ۱۴۰۱ هم قیمت آن به ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسید که رشد ۵ درصدی را نشان می‌دهد.

 

علیزاده خاطرنشان کرد: همچنین شاخص کل بورس در شهریور ۱۴۰۰ بر مدار ۱۵۰۰۰۰۰ ایستاده بود که در دوم شهریور سال جاری به یک میلیون و چهارصد و چهل و سه هزار واحد رسید و کاهش اندکی را در این حوزه شاهد هستیم.

 

به گفته وی، تورم در شهریور ۱۴۰۰ به میزان ۵۷ درصد بود که در شهریور سال جاری به ۴۰.۵ دهم درصد کاهش پیدا کرده است.

 

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رشد پایه پولی در پایان دولت دوازدهم ۴۲.۶ درصد بود که امروز به ۲۶.۲ درصد کاهش پیدا کرده است که این مهم نشانگر کاهش معنادار ۱۶.۴ واحد درصدی رشد پایه پولی است که در این مدت بیشترین تاثیر را در ایجاد تورم در کشور داشته است. 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها