19 شهريور 1401 - 12:50

افزایش انقباض کمّی؛ سیاست اخیر فدرال رزرو

با نگرانی‌های بیشتر برای سهام و اوراق قرضه ایالات متحده، فدرال رزرو انقباض کمی را افزایش داد.
کد خبر : ۱۴۱۲۱۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا به نقل از رویترز، از آنجایی که فدرال رزرو در حال  بازگرداندن سریع ترازنامه خود در این ماه است، برخی از سرمایه گذاران نگران هستند که ممکن است انقباض کمی روی اقتصاد تأثیر بگذارد و وضعیت سهام و اوراق قرضه امسال را بدتر کند. با  دو برابر شدن ترازنامه فدرال رزرو به ۹ تریلیون دلار پس از همه گیری، فدرال رزرو شروع به تخلیه برخی از اوراق خزانه و اوراق بهادار با پشتوانه مسکن خود در ماه ژوئن با سرعت ۴۷.۵ میلیارد دلار کرد.

فدرال رزرو اعلام کرده که در این ماه، سرعت انقباض کمی را تا ۹۵ میلیارد دلار افزایش می‌دهد. انحلال فدرال رزرو بی سابقه است و تأثیر‌های پایان یافتن نقش بانک مرکزی به عنوان خریدار ثابت اوراق خزانه تاکنون به سختی قابل تشخیص بوده است. با این حال، برخی از سرمایه گذاران با تسریع انقباض ها، سهام‌ها یا درآمد ثابت را کاهش می‌دهند و نگران هستند که این فرآیند با عواملی مانند نرخ بهره بالاتر و افزایش ارزش دلار ترکیب شود تا بر قیمت دارایی تاثیر بگذارد و به رشد آسیب برساند.

 فیل اورلاندو، استراتژیست ارشد بازار سهام گفت: در حال حاضر این اقتصاد در مسیر رکود قرار دارد و سرعت افزایش انقباض کمی فدرال رزرو، کاهش قیمت سهام و افزایش سود اوراق قرضه را تسریع خواهد کرد. سیاست پولی سخت‌تر فدرال رزرو بر سهام و اوراق قرضه در سال ۲۰۲۲ تأثیر گذاشته است.

شاخص اس اند پی ۵۰۰، ۱۴.۶ درصد کاهش یافته، در حالی که اخیراً سود اوراق  ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده که نسبت به قیمت‌ها معکوس حرکت می‌کند، پس از افزایش۱۸۲ واحد پایه در امسال معادل ۳.۳۰ درصد بود. اگرچه داده‌های اخیر نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات متحده در مواجهه با نرخ‌های بهره بالاتر انعطاف‌پذیر باقی مانده، بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که سیاست‌های پولی سخت‌تر احتمال رکود در سال آینده را افزایش می‌دهد.

 فدرال رزرو نیویورک در ماه می‌پیش بینی کرد که این بانک مرکزی تا سال ۲۰۲۵، ۲.۵ تریلیون دلار از دارایی‌های اش کاهش خواهد یافت. برآورد‌های تأثیر این امر بر اقتصاد متفاوت است: اورلاندو، در فدرال هرمس، گفت که هر ۱ تریلیون دلار کاهش ترازنامه فدرال رزرو معادل ۲۵ واحد پایه اضافی افزایش نرخ خواهد بود.  یان لینگن، رئیس استراتژی نرخ‌های ایالات متحده، تخمین زد که تنها تا پایان سال ۲۰۲۳ می‌تواند ۷۵ واحد پایه اضافه کند.

از سوی دیگر، رئیس استراتژی‌های کوانت آمریکای شمالی، معتقد است که فدرال رزرو در نهایت ۳.۹ تریلیون دلار از ترازنامه خود را کاهش خواهد داد که معادل حدود ۴۵۰ واحد پایه افزایش ضمنی نرخ است.

در حال حاضر فدرال رزرو نرخ بهره را ۲۲۵ واحد پایه افزایش داده و پیش بینی می‌شود در اواخر این ماه ۷۵ واحد پایه دیگر افزایش یابد که اس اند پی می‌تواند به محدوده ۲۹۰۰ تا ۳۲۰۰ سقوط کند که این می‌تواند انقباض کمی را افزایش داده و باعث سقوط بعدی در بازار شود.

سرمایه گذاران هفته آینده اطلاعات قیمت مصرف کننده در ماه آگوست و نشانه‌هایی از اینکه تورم به اوج خود رسیده، خواهند دید. فدرال رزرو جلسه سیاست پولی خود را در ۲۱ سپتامبر برگزار خواهد کرد.

جیک شورمایر گفت که کاهش نقدینگی ناشی از سخت‌تر شدن شرایط مالی، وضعیت اوراق قرضه را دشوارتر می‌کند و احتمالاً به نوسان‌های بیشتر در آینده کمک می‌کند. او گفت: با وجود جذاب‌تر بودن اوراق بلندمدت، در ریسک بیشتر تا زمانی که نوسان‌ها کاهش نیابد، مردد است. تیموتی برود در گلدمن ساکس، به دلیل انقباض فدرال رزرو، این مجموعه، تخصیص سهام خود را در انتظار نوسان‌های بیشتر کاهش داده است. سخت است که بگوییم کدام بازار‌ها بیشترین تأثیر را خواهند داشت.

برخی از سرمایه گذاران تردید دارند که انقباض کمی تأثیر بزرگی بر بازار‌ها داشته باشد.  دیوید بیانکو، مدیر ارشد سرمایه گذاری گروه دی دابلیو اس، گفت: احتمال دارد که محرک‌های بازار شامل بحران انرژی در اروپا، سرعت و مدت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و رکود بالقوه ایالات متحده بر انقباض‌ها غلبه خواهند کرد. او گفت: ما خطرات انقباض کمی را نادیده نمی‌گیریم، اما در مقایسه با خطراتی که فدرال رزرو نرخ بهره را تا کجا افزایش دهد، کمرنگ می‌شود.

{انقباض کمی QT  یک ابزار سیاست پولی انقباضی است که توسط بانک‌های مرکزی برای کاهش سطح عرضه پول، نقدینگی و سطح کلی فعالیت اقتصادی یک کشور استفاده می‌شود.}

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر