19 شهريور 1401 - 16:02

توسعه تجارت ایران با روسیه

توسعه تجارت ایران با روسیه
پیش بینی می‌شود که حجم معاملات ایران و روسیه افزایش یابد.
کد خبر : ۱۴۱۲۲۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا به نقل از راشاتودی، بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران گفت: تلاش‌های تهران برای افزایش صادرات به روسیه می‌بایست به افزایش ۶۰ درصدی مبادلات تجاری بین دو کشور تا پایان سال کمک کند. امروزه، محصولات از طریق شخص ثالث به روسیه عرضه می‌شود که آنطور که باید همکاری نمی‌کنند. بهترین راه برای عرضه محصولات ایرانی از طریق دریا است، اما باید مشکل کمبود کشتی را حل کنیم.

بر اساس گزارش سرویس گمرک فدرال روسیه، صادرات روسیه به ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳.۰۷ میلیارد دلار و واردات از این کشور بالغ بر ۹۷۲ میلیون دلار بوده است. به گفته عبدالهی، ایران قصد دارد با افزایش صادرات خود به روسیه، این تراز را تغییر دهد. این مقام مسئول در افتتاحیه نمایشگاه ایران مسکو گفتگو کرد. در این نمایشگاه محصولات بیش از ۴۰ شرکت ایرانی شامل تولیدکنندگان تجهیزات ساختمانی، لوازم خانگی و همچنین نمایندگان صنایع متالورژی و شیمیایی به معرض نمایش گذاشته شد.

 رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان پاک، یکی دیگر از مقامات حاضر در این نمایشگاه گفت: تهران اولویت مناطق برای عرضه محصولات ایرانی به روسیه را مشخص کرده است. این‌ها شامل مصالح ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات پتروشیمی، پوشاک و کفش و قطعات خودرو و تجهیزات انرژی است.   پیمان پاک تصریح کرد: با توجه به روابط نزدیکی که بین ایران و روسیه به وجود آمده و راه‌هایی که پیش روی ما باز شده، فرصت داریم تا تجارت بین دو کشور را به طور موثر توسعه دهیم.

 همکاری روسیه و ایران با وجود تحریم‌های غرب علیه مسکو به سرعت گسترش یافت. از ابتدای سال جاری، دو کشور به توافق‌هایی دست یافتند که از جمله آن‌ها می‌توان به تأمین کالا‌های معاوضه توربین‌ها، قطعات یدکی و تجهیزات هواپیمای ایران و برای ساخت مشترک خطوط لوله گاز و توسعه میدان و همچنین سفر بدون ویزا برای گروه‌های توریستی از روسیه، اشاره کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر