تصمیم جدید اوپک پلاس چه تاثیری بر اقتصاد جهان دارد؟

برخی معتقدند کاهش تولید اوپک پلاس منجر به بازگشت قیمت نفت به سقف ۱۰۰ دلار در هر بشکه یا فراتر رفتن از این سقف به ویژه با شروع فصل زمستان در اروپا خواهد شد.
کد خبر : ۱۴۱۸۲۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از الجزیره؛ پس از خوش‌بینی نسبت به کاهش قیمت نفت از ژوئیه ۲۰۲۲، به دلیل انتظارات کاهش رشد اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، اعلام شده توسط صندوق بین‌المللی پول و سایر نهاد‌های بین‌المللی، تصمیمات گروه اوپک پلاس چهارشنبه گذشته برای افزایش قیمت نفت در بازار‌های بین المللی اتخاذ شد و به ۹۳.۳ دلار در هر بشکه برای نفت خام برنت و حدود ۸۷.۷ دلار در هر بشکه برای نفت خام آمریکا رسید.

با این حال، بازار نفت یک روز پس از تصمیمات «اوپک پلاس» در روز پنجشنبه، مسیری معکوس را در پیش گرفت، قیمت‌ها اندکی کاهش یافت و قبل از اینکه تا پایان هفته دوباره به حالت اول برگردد، به ۹۳.۱ دلار در هر بشکه برای نفت خام برنت و ۸۷.۵ دلار برای نفت خام آمریکا رسید.

در مورد تصمیمات اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت خود به میزان حدود ۲ میلیون بشکه، از نوامبر ۲۰۲۲، در مقایسه با آنچه برای تولید در آگوست ۲۰۲۲ لازم بود، قرائت‌های متعددی وجود دارد.

این کاهش نشان دهنده ۲ درصد از تولید روزانه نفت جهان است.

بر اساس بیانیه عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید خواهد شد.

برخی بر این باورند که این تصمیم با توجه به آنچه صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود در جولای گذشته درباره چشم‌انداز اقتصاد جهانی به آن اشاره کرده است، انتظارات کاهش ۲.۹ درصدی رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ را در نظر گرفته است.

با این حال، برخی معتقدند کاهش تولید اوپک پلاس منجر به بازگشت قیمت نفت به سقف ۱۰۰ دلار در هر بشکه یا فراتر رفتن از این سقف به ویژه با شروع فصل زمستان در اروپا خواهد شد.

این به تصمیم اوپک پلاس شتاب داد و به سناریوی محتمل‌تری برای ادامه مسیر صعودی تورم در اقتصاد جهانی منجر شد.

در سطح آمریکا، دولت بایدن این تصمیم را به‌عنوان یک چالش آشکار برای خود می‌دید، در حالی که اتحادیه اروپا برای تصویب هشتمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه که شامل اعمال سقف بر قیمت نفت روسیه بود، آن را در جهت سیاست های خود ارزیابی کرد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر