29 مهر 1401 - 12:33
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با ایبِنا:

شفافیت در بازار ارز نوسانات را کنترل می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: شفافیت به طور طبیعی کمک خواهد کرد تا نوسانات به کنترل درآید و جذابیت بازار ارز برای دلالان از بین برود.
کد خبر : ۱۴۱۹۵۳

غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا و عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مزایای شفاف سازی نرخ ارز صرافی‌ها و امکان خرید آنلاین ارز به خبرنگار ایبِنا گفت: همواره از سوی کارشناسان اقتصادی براین نکته که یکی از ارکان مهم اقتصاد شفافیت است، تاکید می‌شود، زیرا عدم شفافیت با رانت همراه خواهد داشت و شایعه پردازی و سوء استفاده از اطلاعات در سیستم‌هایی که اصلاحا black box هستند، کاربرد زیادی پیدا می‌کند.


وی در ادامه اظهار داشت: برهمین اساس کارشناسان به دنبال ایجاد شفافیت هستند و این خواست را در تمام بازار‌های اقتصاد که می‌تواند به خلق دارایی منجر شود، دنبال می‌کنند.


این نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در این رابطه تاکید کرد: ارز در عرصه اقتصادی پیچیدگی‌های خود را دارد و متاسفانه با نوسانات زیادی همراه شده است، بنابراین سوداگری در این قسمت از بازار بسیارجذاب به نظر می‌رسد، زیرا بعضا اتفاقات و حوادثی روی می‌دهد که زمینه افزایش یا کاهش قیمت‌ها را مهیا می‌سازد. اتفاقاتی که صرفا هم اقتصادی نیست، بنابراین شفافیت به طور طبیعی کمک خواهد کرد تا بتوان این قبیل مسائل را برطرف ساخت و دلالان برای کسب ثروت ره صد ساله را یک شبه طی نکنند.


عضو کمیسیون اقتصادی در خانه ملت پیشنهاد خود درباره بهتر اجرا شدن درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز را چنین توضیح داد: تمامی فرایند‌های خرید، فروش، قیمت گذاری، انباشت و ذخیره ارز باید به صورت کاملا شفاف انجام شود. نیاز است عوامل موثر بر قیمت در بازار‌هایی که شفافیت دارد، مورد توجه قرار گیرد تا از میزان مشکلاتی که درباره آن‌ها صحبت شد، کاسته شود.


مرحبا در ادامه با اشاره به نقش بانک مرکزی در این زمینه تصریح کرد: بانک مرکزی ابزار‌های قانونی و مناسبی در اختیار دارد و با اتخاذ سیاست‌های پولی و بانکی مناسب می‌تواند در حوزه ارز ورود پیدا کند و زمینه معامله آن را در یک فضای سالم فراهم آورد. بانک مرکزی اینگونه برای دلال بازی در این حوزه مانع به وجود خواهد آورد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر