قرارداد عظیم انرژی ایران و روسیه در شرف انعقاد است

دو کشور ایران و روسیه، برای جبران تحریم‌های غرب، روابط تجاری خود را تقویت می‌کنند.
کد خبر : ۱۴۲۶۹۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، این هفته مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران گفت که پیش بینی می‌شود که ایران در ماه دسامبر، یک قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری با گازپروم بزرگ روسیه امضا کند. یک قرارداد ۶.۵ میلیارد دلاری با گازپروم بسته ایم. صفری با بیان اینکه مذاکرات در حال انجام است، به خبرگزاری ایسنا گفت: امیدواریم مابقی قرارداد به مبلغ ۴۰ میلیارد دلار در ماه آینده امضا شود.

 شرکت ملی نفت ایران و گازپروم در ماه جولای، برای همکاری در توسعه دو معدن گاز و شش میدان نفتی در ایران توافق کردند. این سند شامل سوآپ‌ها در گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی، اجرای پروژه‌های LNG و ساخت خطوط لوله گاز است. در اوایل اکتبر، معاون نخست وزیر روسیه، الکساندر نواک، اعلام کرد که ممکن است مسکو و تهران موافقت کنند که مبادله ۵ میلیون تن نفت و ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز تا پایان سال تکمیل شود.

روز سه‌شنبه، نواک گفت که در حال حاضر روسیه و ایران مبادله منابع انرژی، به‌ویژه فرآورده‌های نفتی را آغاز کرده و توافق کرده‌اند که فهرست کالا‌های مبادله شده را گسترش دهند. وی خاطرنشان کرد: میزان سرمایه گذاری روسیه در میادین نفتی ایران افزایش خواهد یافت.

این تحول در حالی رخ می‌دهد که روسیه و ایران در بحبوحه تحریم‌های غرب علیه هر دو کشور به سرعت روابط خود را در زمینه انرژی و تجارت گسترش می‌دهند. معاملات به کشور‌ها کمک می‌کند تا از مسائل حل و فصل ارائه شده توسط سیستم مالی غرب اجتناب کنند. آن‌ها همچنین از ارتباط تجاری مستقیم از طریق دریای خزر برخوردار هستند. جواد اوجی وزیر نفت ایران در این مجمع دوجانبه گفت که بخش دولتی و خصوصی هر دو کشور به دنبال خنثی کردن تحریم‌ها هستند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها