18 آبان 1401 - 12:26
گزارش میدانی ایبِنا؛

صف‌های دلار برچیده شد/ بازگشت آرامش به بازار با اقدامات بانک مرکزی

صف‌های دلار برچیده شد  بازگشت آرامش به بازار با اقدامات بانک مرکزی
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد پس از اقدامات بانک مرکزی، صف‌های روز‌های گذشته جلوی صرافی‌ها جمع شده است.
کد خبر : ۱۴۲۷۹۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ بررسی‌های میدانی خبرنگار ایبِنا از صرافی‌های خیابان فردوسی و چهارراه استانبول تهران نشان می‌دهد خبری از صف‌های شکل گرفت جلوی برخی صرافی‌ها در روز‌های گذشته نیست.

نرخ دلار هم که از روز گذشته از روند افزایشی خود عقب‌نشینی کرد، حالا با نوسانات اندک در حال معامله است. امروز ۱۸ آبان‌ماه در بازار توافقی که بازار رسمی مبادلات اسکناس ارز می‌باشد، تاکنون بیش از ۷ میلیون دلار با نرخ ۳۴۱۶۷ تومان معامله شده است.

 


چرا دلار عقب نشست؟


درباره علت انصراف دلار از مسیر افزایشی گفتنی است، اقداماتی که بانک مرکزی از اواخر هفته گذشته در بازار‌های طلا و ارز پیاده کرده، زمینه‌ساز فروکش کردن هیجانات در بازار بوده است.

نخستین تصمیم بازارساز، فراهم کردن امکان خرید برخط ارز ذیل سرفصل سایر با نرخ توافقی بود که از ابتدای هفته آغاز شد و بساط صف‌ها را جلوی صرافی‌ها جمع کرد.

بانک مرکزی، علاوه بر صرافی‌های مجاز، از ۱۵ آبان ۱۴۰۱ امکان عرضه ارز توافقی را در شعب منتخب بانک‌های عامل ملی، صادرات، ملت و تجارت هم فراهم کرد که تأثیر خوبی در روان‌سازی معاملات داشت.

صف‌های دلار برچیده شد/ اقدامات بانک مرکزی برای بازگشت آرامش به بازار

 

تصمیمات "طلایی"


از آنجا که بازار‌های طلا و ارز در همبستگی قوی با هم قرار دارند، بازارساز برنامه‌های ویژه‌ای هم برای پاسخ به تقاضای در بازار طلا تدارک دید. انتشار اوراق سکه سیاستی بود که توانست روند قیمت‌ها را در این بازار هم معکوس کند.

گواهی اوراق سکه دیروز در بازار سرمایه منتشر و از امروز در بازار ثانویه قابل معامله شد. در نتیجه این اقدام، دیروز هر اوراق سکه بانک مرکزی ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شده، این در حالی بود که در همان روز سکه طلا ۱۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله می‌شد.

محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا، در گفتگو با ایبِنا ضمن اشاره به کاهش قیمت‌ها گفت: یکی از اثرات مثبت اوراق سکه بانک مرکزی این بود که فقط در دو روز حباب سکه طلا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

 


برخورد با اخلالگران

 

به موازات برنامه‌های سیاستگذار پولی، دستگاه‌های انتظامی و امنیتی هم برای مقابله با اخلالگران بازار وارد عمل شدند. سردار حسین رحیمی؛ فرمانده انتظامی تهران بزرگ روز سه‌شنبه از برخورد با اخلالگران بازار ارز خبر داد و گفت: پلیس با هماهنگی بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوطه برای برخورد با اخلالگران بازار ارز وارد شده و در برخورد با این اخلالگران طی سه مرحله طرح که در طول یک هفته گذشته به اجرا درآمده ۱۷ نفر از سوداگران بازار ارز، معاملات فردایی و ... دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه ۵۴۴ هزار ۵۷۶ واحد ارز از اخلالگران کشف شده است، گفت: ارزش تقریبی ارز‌های کشف شده بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان است.

رئیس پلیس پایتخت با تاکید بر اینکه معاملات فردایی با توجه به قانون ممنوع است، گفت: این موضوع به‌طور جد از سوی پلیس دنبال می‌شود و با متخلفان برابر مقررات برخورد خواهد شد.

 

صف‌های دلار برچیده شد/ اقدامات بانک مرکزی برای بازگشت آرامش به بازار

 

هشدار درباره سوءاستفاده از کارت ملی


اتفاق نگران‌کننده‌ای که در این هفته‌ها رخ داده و می‌تواند برای مردم طبقات ضعیف‌تر دردسرساز شود، اجاره دادن کارت ملی به دلالان ارزی برای دریافت سهمیه ۲۰۰۰ دلاری در ازای حدود یک میلیون تومان پول است.

در این زمینه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با ارسال پیامی به مردم تأکید کرده است: «بدیهی است اطلاعات هویتی خریداران برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد و تبعات عدم رعایت ضوابط مقرر در قانون مبارزه با پول‌شویی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برعهده دارنده کارت ملی خواهد بود».

سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها نیز احتمال تغییر دهک و میزان یارانه این افراد را جدی دانسته است. این سازمان گفته است که اطلاعات خرید دلار ازاین‌جهت که یک فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود به‌عنوان یکی از معیار‌های دهک‌بندی در نظر گرفته خواهد شد، بنابراین ممکن است افرادی که کارت ملی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، به‌واسطه این فعالیت در دهک بالاتری قرار بگیرند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر