افت تاریخی شاخص دلار + نمودار/ رشد ارز‌های آسیایی

افت تاریخی شاخص دلار + نمودار  رشد ارز‌های آسیایی
شاخص دلار بیش‌ترین افت دو روزه خود از سال ۲۰۰۹ تاکنون را تجربه کرده است و با تضعیف دلار ارز‌های آسیایی رشد کرده‌اند.
کد خبر : ۱۴۲۹۰۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا، شاخص دلار آمریکا بیش‌ترین افت دو روزه خود را تجربه کرد و این در حالی بود که در اردیبهشت ماه امسال شاخص جهانی دلار به بالاترین سطح خود در دو دهه اخیر رسیده بود. در حال حاضر دلار آمریکا در حال کاهش است، زیرا برخی معامله گران معتقدند که تصمیمات فدرال رزرو از قبل اثر خود را بر بازار‌ها گذاشته است.

 

علت اصلی این کاهش اعلام شاخص تورمی قیمت مصرف کننده در آمریکا است که نشان می‌داد شتاب رشد تورم در این کشور بیش از انتظار‌ها کاهش داشته است و این موضوع انتظارات نرخ بهره‌ای را کاهش داده است.

 

خبرگزاری سی ان بی سی در گزارشی با تیتر بزرگترین سقوط دو روزه شاخص دلار از سال ۲۰۰۹ سقوط شاخص دلار آمریکا را بزرگ‌ترین افت دو روزه در طی ۱۴ سال اخیر رسید. این اتفاق پس از اعلام میزان تورم ایالات متحده که به کاهش انتظار‌ها از فدرال رزرو برای ادامه افزایش سریع نرخ‌ها کمک کرد، افتاد و با این اتفاق سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های پرریسک روی آوردند.

 

داده‌های روز پنجشنبه نشان داد که تورم مصرف‌کننده در ماه اکتبر ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته که پایین‌ترین نرخ آن از ماه ژانویه و کمتر از پیش‌بینی‌های معادل ۸ درصد بود.

 

افت تاریخی شاخص دلار/ رشد ارز‌های آسیایی

 

گمانه زنی‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد فدرال رزرو آمریکا در نشست‌های پیش رو افزایش‌های ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره را در دستور کار نخواهد داشت و سقف افزایش نرخ بهره نیز کمتر از ۵ درصد خواهد بود. این موضوع تاثیر بسیار مهمی در بازار‌های مالی، کالا، سهام و ارز داشته است، به صورتی که موجب افزایش ریسک پذیری و تقاضا در بازار‌های سهام شده است و با افزایش تقاضا برای اوراق قرضه، نرخ بازدهی این اوراق کاهش شارپی داشته است. ضمن اینکه تقاضا برای دلار کاهش قابل توجهی داشته و در نتیجه ارز‌های اصلی بازار، در برابر دلار آمریکا، تقویت شده اند.

 

بلومبرگ در گزارشی آورده است که شاخص ارز بازار‌های نوظهور بیش‌ترین جهش را در ۶ سال گذشته داشته است، زیرا چین برخی از قوانین قرنطینه برای مسافران را کاهش داده است و پیش‌بینی‌ها در تصمیم‌گیری فدرال رزرو نسبت به نرخ بهره نشان از کاهش سرعت افزایش نرخ بهره دارد که موجب تضعیف دلار شده است.

 

بلومبرگ در ادامه گزارش به جهش شاخص ارز‌های در حال توسعه و آسیایی اشاره کرده است که ام‌اس‌سی‌آی ۱.۸ درصد رشد کرده است و به بزرگترین رشد خود از مارس ۲۰۱۶ رسید. همچنین وون کره جنوبی و بات تایلند پیشتاز این رشد بودند. یوان چین نیز بیش از ۱ درصد افزایش یافت و همینطور روپیه هند بزرگترین جهش خود را در دو سال اخیر داشته است.

نویسنده: علی بردبار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر