01 آذر 1401 - 11:53
در نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت مطرح شد؛

زمان اجرای «کالابرگ الکترونیک» اعلام شد/ لایحه مالیات بر مجموع درآمد آماده ارسال به کمیسیون اقتصادی دولت

زمان اجرای «کالابرگ الکترونیک» اعلام شد  لایحه مالیات بر مجموع درآمد آماده ارسال به کمیسیون اقتصادی دولت
احسان خاندوزی از اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیک در روز‌های آینده خبر داد.
کد خبر : ۱۴۳۲۶۷

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ سید احسان خاندوزی؛ سخنگوی اقتصادی دولت امروز (سه شنبه) در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران درباره مهمترین مسائل اقتصادی روز کشور پاسخ داد.


سخنگوی اقتصادی دولت در مورد زمان اجرای کالابرگ الکترونیکی گفت: این طرح مشکلی در تامین مالی ندارد فقط نیاز بود دولت در مورد زیرساخت‌ها اطمینان حاصل کند، در یکی از شهرهای جنوبی کشور این طرح به صورت آزمایشی اجرا می شود و در صورت موفقیت در تمام کشور اجرا می شود، این دوره یک‌ماهه است و بعد از آن برای بقیه استان ها اجرا می شود.


تخصیص سه میلیارد دلار ارز واردات دارو


خاندوزی تصریح کرد: اخیرا در حوزه تامین ارز دارو مشکلاتی را شاهد بودیم که در تامین بازار و قیمت دارو خود را نشان داد. دارو حساس ترین کالایی است که دولت برای مدیریت ارز آن همه جانبه پای کار است، چراکه سلامت مردم شوخی بردار نیست.


وی یادآور شد: مشکلی که پیش‌ آمده بود با سرعت و جدیت بیشتر سعی شد جبران شود و نارضایتی‌ها با سرعت برطرف شود. اقدامات برای تخصیص دارو و تامین ارز برای واردات دارو و تولید دارو با سرعت خوبی پیش می‌رود که امیدواریم ظرف هفته‌های آینده مشکلات برطرف شود.


سخنگوی اقتصادی دولت تأکید کرد: طبق اعلام بانک‌ مرکزی بیش از سه میلیارد دلار تخصیص ارز به این حوزه محقق شده است. برای تامین برخی کسری‌ها نیز اقدامات عاجلی برای واردات انجام شده و با گمرک هماهنگی صورت گرفته تا ترخیص این محموله‌ها با اولویت انجام شود.


حمایت از طرح مالیات بر عایدی سرمایه


خاندوزی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبِنا درباره خارج شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه از دستور کار مجلس اظهار کرد: طرح موسوم به مالیات بر عایدی سرمایه که طرح مالیات بر سوداگری و دلالی است جزو طرح هایی است که موجب کاهش انگیزه حرکت نقدینگی به سمت فعالیت‌های غیرمولد و سفته بازی شده و ۱۶۰ کشور قانونی شبیه این قانون را مصوب کرده اند.


وی با تأکید بر اینکه این مالیات یکی از اقدامات در حمایت عملی از تولید است، ادامه داد: شور اول این طرح در سال گذشته در صحن علنی تصویب و جزئیات طرح نیز در کمیسیون اقتصادی تصویب شد و در فهرست طرح های مجلس قرار گرفت. امیدواریم قبل از مطرح شدن بودجه ۱۴۰۲ این طرح تعیین تکلیف شود. دولت کاملا از طرح مجلس در این زمینه حمایت می‌کند و طرح آن در صحن علنی مجلس را ارزشمند می‌داند.


سخنگوی دولت تصریح کرد: ما در وزارت اقتصاد تذکرات لازم و آماده باش لازم را برای سازمان امور مالیاتی فرستاده ایم تا در دولت با محض تصویب در مجلس، آماده اجرا باشیم.


لایحه مالیات بر مجموع درآمد آماده ارسال به دولت


خاندوزی درباره آخرین وضعیت طرح مالیات بر مجموع درآمد نیز بیان کرد: خردادماه امسال متنی با عنوان اصلاح قانون مالیات های مستقیم در وزارت اقتصاد تهیه شد که محتوای آن همان طرح مالیات بر مجموع درآمد است. این متن هم اکنون آماده تصویب در کمیسیون اقتصادی دولت است تا پس از آن در دستور کار هیئت دولت قرار بگیرد.


توافق ارکان دولت بر الزام کسب‌وکارها به دریافت اینماد


سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسش دیگر ایبِنا درباره برخی مخالفت‌ها در برابر الزام قانونی کسب و کارها به دیافت اینماد توضیح داد: اختلافی در دولت برای الزام کسب و کارها به دریافت اینماد وجود ندارد. برخی پیشنهادها بر نظارت‌پذیر کردن و شفافیت کسب و کارها تاکید دارند و برخی هم بر تسهیل کسب و کارها اصرار می‌کنند. ما باید بین شفاف سازی و سهولت کسب و کارها به تعادل برسیم و این کار کمی زمان برد تا وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت صمت به یک متن واحد برسند، ولی در مجموع کار بدون وقفه ادامه خواهد یافت.


تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری در حال انجام است


خاندوزی گفت: تفکیک حساب های شخصی و تجاری تکلیف قانون است و با توجه به همکاری بسیار خوب بین سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی این کار در حال انجام است اما چون همه بانکها را شامل می‌شود، زمان بر است و گام به گام در حال پیاده سازی است.


بانک ها فاصله زیادی تا پرداخت کامل تسهیلات مسکن دارند


سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه نشست خبری درمورد تأمین مالی طرح ساخت مسکن دولت سیزدهم در قالب قانون جهش تولید مسکن اظهار کرد: در هفت ماهه امسال بانک‌های مختلف پرداختی هایی برای اجرای قانون جهش تولید مسکن داشته اند اما به جر بانک مسکن، سایر بانکها تا اجرای کامل تکالیف قانونی فاصله دارند و مردم از این بابت ناراضی هستند.

 

کاهش تورم بخش صنعت


خاندوزی با اشاره به کاهش تورم نقطه به نقطه در تابستان امسال، اظهار کرد: در تابستان ۱۴۰۱ شاخص بهای تولیدکنندگان به ویژه در بخش کالاهای صنعتی و معدنی وضعیت خوبی دارد و شاهد کاهش آن بودیم. تورم فصلی در بخش صنعت در تابستان امسال ۱۴.۸ واحد درصد کاهش پیدا کرده و به منفی ۲.۳ درصد رسیده است که نشان‌دهنده نه تنها ثبات، بلکه اندکی کاهش در قیمت کالاهای صنعتی در تابستان است. تورم نقطه به نقطه بخش صنعت در تابستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل قبل ۱۶.۲ واحد درصد کاهش پیدا کرده است و تورم سالانه ۷.۶ درصد کاهش داشته است.


وی افزود: در حوزه معدن هم شرایط به همین ترتیب است و تورم فصلی تولیدکنندگان در بخش معدن ۹.۴ واحد درصد کاهش داشته و تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان این بخش نیز ۱۴ واحد درصد کاهش پیدا کرده و تورم سالانه ۲۱.۷ واحد درصد کاهش یافته است.


سخنگوی اقتصادی اظهار کرد: این اعداد و ارقام حکایت از این دارد که در حوزه محصولات و کالاهای مرتبط با صنعت و معدن در سمت تولیدکنندگان شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم که بر این اساس امید می رود در فصل پاییز و زمستان شاهد افزایش قیمت کمتری در سمت مصرف‌کنندگان باشیم.

خاندوزی با بیان اینکه در حوزه خدمات تورم افزایشی بوده است، اظهار کرد: این میزان از ۲.۴ درصد بهار به ۱۶.۲ درصد تابستان افزایش یافته است.


خاندوزی ادامه داد: گزارش‌های تولید کالاهای صنعتی و معدنی نشان می‌دهد که تولیدات صنعتی و معدنی به شکل کمی در شش‌ماهه اول امسال هم شرکت‌های معدنی بزرگ ما ۱۲.۷ درصد افزایش تولید داشتند و هم شرکت‌های بزرگ صنعتی ۵.۳ درصد افزایش میزان تولید را تجربه کرده‌اند و میزان فروش هم ۹.۹ درصد در هفت‌ماهه اول سال بیشتر شده است‌.


برنامه دولت برای کنترل نقدینگی و کنترل تورم


سخنگوی اقتصادی دولت درباره اینکه با توجه به اینکه پرداختها در ماههای پایانی سال بیشتر می شود، برنامه دولت برای جلوگیری از افزایش تورم در ماههای پایانی سال چیست، گفت: کمیته و کارگروهی که با دستور رییس جمهور در پایش تورم ایجاد شد با حضور معاون اول جلساتی تشکیل می شود و دستگاهها گزارش عملکرد خود را ارائه می دهند.
وی ادامه داد: بانک مرکزی هدف‌گذاری رشد نقدینگی خود را مشخص کرده که به بانکها ابلاغ می شود و بانک مرکزی در این جلسات از پایش نقدینگی گزارش می دهد. برخی دستگاهها در زمینه مصوبات عقب ماندگی داشتند و این انحراف به آنان تذکر اده شده که ۱۵ روز بعد در جلسه باید انحرافات و عقب ماندگی را جبران کنند که این اقدامات در ماههای آینده تاثیر خود نشان می دهد.


بودجه عمرانی صرف هزینه‌های جاری نمی شود


وزیر اقتصاد با بیان اینکه از محل بودجه عمرانی برای هزینه‌های جاری استفاده نمی شود، ادعای اختصاص بودجه عمرانی برای افزایش حقوق کارکنان دولت را رد کرد و گفت: ۲۶۰ هزار میلیارد تومان کل بودجه عمرانی ۱۴۰۱ است که ۴۰ هزارمیلیارد تومان در ۶ ماه نخست و ۴۰ هزار میلیارد تومان هم در دوماه اخیر اختصاص یافت‌.

 

ارسال‌ نظر
مردم غمزده
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
۰
سلام لطفا مسئولین محترم گوش کنین اگه کالا برگ الکترونیکی اجرا بشه هیچ منفعتی برای مردم نداره چون مردم دارن نون خالی میخورن ولی با پول یارانه هزینه تحصیل فرزند وکرایه خونه وخرجهای نقدینگی دیگه رومیدن مردمو دچاراسترس وبدبختی بیشترنکنین یا لااقل هم یارانه بدین و هم کالابرگ الکترونیکی، جور دیگه باشه مردم از شدت قرض و مخارج کمرشکن، کم میارن خواهشن فکر اساسی بردارین
شراره
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
۰
بازار صعودی قیمت خود رو رو. کنترل کنین کالابرگ رو هم اجرانکنین مگه میخوایین مردم رو زیر بار قرض و گرسنگی بکشین؟؟؟؟
حشمت فردوس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
۰
آیا کالابرگ را به جای پرداخت قبوض آب و برق و گاز و تلفن هم قبول میکنن؟؟؟؟ چون یارانه را در عوض گران کردن اینا به مردم دادن!!!!
فیلم و پخش زنده
بیشتر