15 آذر 1401 - 09:32

سوداگران ارزی در تله مالیاتی

هوشمندسازی نظام مالیاتی راه‌های فرار را به‌گونه‌ای بسته است که سوداگران ارزی نیز در تور مالیاتی می‌افتند.
کد خبر : ۱۴۳۸۱۳

به گزارش ایبِنا، سوداگران ارزی با سیگنال‌های غیرواقعی در تلاش هستند تا ضمن جوسازی و کسب سود کلان، ثبات در بازار‌ها و اقتصاد شفاف را از جامعه سلب کنند.

برای جلوگیری از بازی‌های روانی و سودخواری‌های این سوداگران در بازار ارز، بانک مرکزی سال گذشته، فهرست اسامی هزار و هفت نفر از افرادی که در حوزه سوداگری ارزی فعالیت داشتند را به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی کرد که در این زمینه سازمان مالیاتی از این افراد درخواست کرد تا مستندات خود را در خصوص نوع و کیفیت فعالیت ارائه کنند.

از این تعداد ۴۰۰ نفر دارای پرونده مالیاتی بوده و تعداد ۶۰۷ نفر از آن‌ها فاقد سابقه ثبت‌نام در سامانه‌های سازمان امور مالیاتی بودند که برای نامبردگان پیامک جهت تشکیل پرونده و ثبت‌نام در نظام مالیاتی ارسال شده است. به جهت تکمیل پروسه مستندسازی فعالیت این اشخاص، طی مکاتباتی کلیه‌ی مستندات فعالیت ارزی این افراد از بانک مرکزی درخواست شد.

سازمان مالیاتی از بانک مرکزی درخواست کرد که با احتمال اجاره‌ای بودن بسیاری از این حساب‌ها، طی مکاتبات صورت گرفته، علاوه بر مستندات فعالیت و ریز تراکنش‌های افراد اعلامی، مشخصات افراد و حلقه‌ها (لایه‌های) قبل و بعد این تراکنش‌ها را نیز جهت شناسایی مؤدیان واقعی را به این سازمان اعلام کند.

هم‌افزایی نهاد‌های متولی در شناسایی سوداگران ارزی

هم‌افزایی نهاد‌های مختلف و متولی در شناسایی این افراد منجر شد تا در راستای پیگیری کشف، شناسایی و مستندسازی این موارد، طی مکاتبات دیگری و به‌صورت جداگانه از دادستان کل کشور، معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات، سرپرست گروه حسابرسی دیوان محاسبات کشور، ریاست پلیس امنیت اقتصادی ناجا و ریاست مرکز اطلاعات مالی (FIU) و معاون محترم امور اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور، ارسال هرگونه مستندات قانونی احتمالی موجود نزد این مراجع، در رابطه با فعالیت ارزی این افراد و یا افراد دیگری که در این امر دخیل بوده‌اند اعلام شد.

هوشمند سازی نظام مالیاتی در دولت سیزدهم این زمینه را فراهم کرد تا فهرست اسامی اشخاص مذکور به همراه اطلاعات بانکی دریافت شده از بانک مرکزی و دادستانی کل کشور و مشخصات ثبت‌نام ایشان در سامانه‌های مالیاتی در اختیار اداره کل بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی شهر و استان تهران قرار گیرد.

بر این اساس با برنامه‌ریزی انجام شده رسیدگی مالیاتی برای عملکرد‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ با ارقام تراکنش حساب بالاتر از حد آستانه مصوب، در حال انجام است.

همکاری سازمان مالیاتی با نهاد‌های متولی منجر شد تا در ادامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به ارسال فهرست هزار و ۸۵۱ سوداگر ارز در دفعات مختلف اقدام کند.

اکنون برای بررسی بیشتر، درخواست ریز تراکنش بانکی این اشخاص صورت گرفته است تا پس از آن، ادارات کل امور مالیاتی نسبت به رسیدگی به اطلاعات به‌دست‌آمده اقدام کنند.

شناسایی سوداگران ارزی همچنان ادامه دارد تا جلوی جو روانی، انتزاعی و حبابی که این افراد در بازار ایجاد می‌کنند، گرفته شود و بازار به آرامش دست پیدا کند.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها