29 آذر 1401 - 10:25
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

کاهش تخلفات و افزایش سرعت عمل رهاورد چک الکترونیک

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کاهش تخلفات از جمله موضوعاتی است که در دسته مسائل مالی مرتبط با چک همواره دنبال شده است.
کد خبر : ۱۴۳۹۴۸

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و استاد اقتصاد دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص صدور چک‌های الکترونیک و الکترونیکی شدن چک گفت: به هر حال در طول دهه‌های گذشته خرید و فروش و پرداخت‌ها نسبت به سال‌ها و قرن‌های گذشته تغییرات بسیاری کرده است لذا بنا به تغییرات در معاملات، مبادلات چک به عنوان وسیله پرداخت مالی همواره مورد توجه بوده است اما ایراداتی که در نحوه استفاده بود و برخی مسائلی که در این بخش برای کشور چالش‌هایی ایجاد کرده بود، باید برطرف می‌گردید.

 

وی در این باره افزود: به همین خاطر انتظار می‌رود بانک مرکزی متناسب با پیشرفت‌هایی که در حوزه فن آوری اطلاعات ایجاد شده است در بحث استفاده از چک نیز تغییراتی قائل شود تا ساختارها به سمت و سویی بروند که به درستی قابل استفاده باشند.

 

قادری خاطرنشان کرد: ورود بانک مرکزی به بحث الکترونیکی کردن چک را می توان اولین گام برای تغییر ساختارهای کهنه و استفاده همه جانبه از پیشرفت های فناوری عنوان کرد. اینکه بانک مرکزی موفق شده در اولین گام مسائل مرتبط با مکاتبات کاغذی را در موضوع چک حذف کند و از فناوری اطلاعات برای این موضوع بهره برد، بسیار حائز اهمیت است.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است که کاهش تخلفات از جمله موضوعاتی است که در دسته مسائل مالی مرتبط با چک همواره دنبال شده است. به نظر می‌رسد این موضوع در ماه‌های آینده اثرات خوب خود را به سرعت نشان دهد و اینکه داد و ستدهایی که با چک انجام می‌گیرد سرعت بیشتر و شرایط مطمئن‌تری را تجربه کند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در پایان گفت‌وگو خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف بانک مرکزی برای الکترونیکی کردن چک‌ها علاوه بر حفظ و ارتقای امنیت، سرعت دادن به عملیات بانکی است که در انجام معاملات بسیار مهم است و قطع به یقین برای فعالیت‌های تجاری بسیار اهمیت دارد، از این رو به نظر می‌رسد از این طرح و برنامه و تلاش بانک مرکزی برای الکترونیکی کردن چک باید تقدیر به عمل آورده شود.

نویسنده: عباسی
برچسب ها: جعفر قادری چک
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها