23 آذر 1401 - 10:48
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ایبِنا مطرح کرد؛

اقدام اثرگذار بانک مرکزی در اصلاح راه‌های تامین ارز متقاضیان

سیاست‌های جدید بانک مرکزی عرضه ارز را از راه مناسب‌تر مهیا می‌سازد و نیاز‌های متقاضیان را تامین می‌کند.
کد خبر : ۱۴۴۰۸۱

محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره دریافت حوالجات ارزی صادرکنندگان و پرداخت اسکناس ارز به آن‌ها و امکان فروش دربازار توافقی گفت: بانک مرکزی با این کار فراهم کردن عرضه ارز را از راه مناسب‌تر مهیا می‌سازد و نیاز‌های متقاضیان را به راحتی پاسخ می‌دهد.


وی در ادامه اضافه کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که همواره بانک‌مرکزی را مجبور به افزایش عرضه ارز کرده‌اند، اما بازار با این کار به تعادل نرسید و در آینده هم نخواهد رسید، اگر هم با این کار برای مدتی افزایش قیمت‌ها متوقف شود، با توقف یا کاهش شدت عرضه، دوباره سیر صعودی به خود می‌گیرد. به‌عبارتی دیگر، هر اندازه به بازار دارایی بیشتر عرضه شود برمیزان تشنگی آن افزوده خواهد شد.


نماینده مردم تبریز در ادامه یادآور شد: حرکت دیگر این است که با این کار جلوی سفته‌بازی ارزی گرفته می‌شود و از نوسانات جلوگیری به عمل می‌آید. این کار نشان‌دهنده آن است که تصمیم‌سازان به دنبال پاسخگویی برای تقاضا‌های واقعی مردم هستند و در این مسیر مهم‌ترین نکته حفظ تعادل بازار و در عین حال پوشش نیاز‌های اساسی مردم است.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در ادامه بیان کرد: کشور به قدر کافی ارز در اختیار دارد، حتی درآمد ارزی امسال در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده و این کار اخیر بانک مرکزی هم دلیل محکمی براین مسئله است.


میرتاج الدینی در این رابطه اظهار داشت: حمایت بانک مرکزی از سه حوزه( کشاورزی، صنایع دستی و دانش بنیان) با برنامه‌های جدید اشاره شده به وضوح روشن است و امید می‌رود، گام‌های بعدی در جهت به نتیجه رسیدن این سیاست‌ها باشد. البته این کار قطعا با همکاری سایر ارگان‌ها به نتیجه درست خواهد رسید و این موضوعی است که باید درباره آن به اشتراک دقیقی رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر