22 آذر 1401 - 09:41
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

کاهش هزینه‌های صادرکنندگان با اقدام جدید بانک مرکزی

پرداخت اسکناس در برابر حواله ارزی صادرکنندگان از تعهد صادرکننده کم خواهد کرد و تا حدودی امنیت نقل و انتقال را به همراه خواهد داشت.
کد خبر : ۱۴۴۰۹۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا، اخیرا خبر خوشی به نفع صادرکنندگان منتشر شد مبنی براینکه بانک مرکزی اعلام کرده که حواله ارزی صادرکنندگان، پرداخت اسکناسی خواهد داشت که با هدف تسهیل امور صادرات و تشویق صادرکنندگان است.

 
براین اساس بانک مرکزی حواله ارزی صادرکنندکان از محل صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی و محصولات دانش بنیان را با ارز اسکناس، مبادله و معادل حواله دریافتی، اسکناس در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهد. صادرکنندکان نیز اسکناس دریافتی از بانک مرکزی را به نرخ توافقی در بازار متشکل عرضه خواهند کرد.

 

در همین باره، محسن احتشام؛ صادرکننده نمونه کشوری و رئیس اتاق بازرگانی بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: صادرکنندگان در بازار هدف خود نمایندگانی از بانک مرکزی یا بانک‌ها و صرافی‌ها دارند که می‌توانند ارز را در اختیار آن‌ها قرار دهند و بانک مرکزی هم معادل آن را در ایران به صادرکننده اسکناس تحویل می‌دهد که صادرکننده می‌تواند آن را با نرخ توافقی به فروش برساند.

 

وی ادامه داد: این اتفاق نقل و انتقال را برای صادرکنندگان تسهیل می‌کند، اما باید دید در اجرا چگونه خواهد شد که آیا شدنی است یا خیر. ضمن اینکه باید دید تا چه حد مورد استقبال صادرکنندکان قرار می‌گیرد.


احتشام تصریح کرد: این تصمیم جدید بانک مرکزی همچنین می‌تواند باعث شود تا ارز بیشتری وارد کشور شود که به دنبال آن قیمت ارز را هم نسبتا متعادل می‌کند.

 

این فعال صادراتی ادامه داد: پرداخت اسکناس در برابر حواله ارزی صادرکنندگان از سوی بانک مرکزی، از تعهد صادرکننده کم خواهد کرد و همچنین تا حدودی امنیت نقل و انتقال را برای صادرکننده به همراه خواهد داشت. وقتی بانک مرکزی مسئولیت این کار را برعهده بگیرد صادرکننده هم اعتماد بیشتری پیدا می‌کند که حواله را در خارج از کشور به برخی بانک‌ها یا صرافی‌های اعلام شده تحویل دهد و در در ایران معادل آن را اسکناس ارز تحویل بگیرد.

 

وی گفت: نکته مهم دیگر اینکه این اقدام از هزینه صادرکننده هم کم خواهد کرد و بخشی از ریسک صادرکنندگان را پوشش می‌دهد. البته به شرط اینکه به درستی اجرا شود، می‌تواند اقدام مثبت و اثرگذاری باشد.

 

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور با توسعه صادرات و حمایت از صادرکننده رفع خواهد شد، تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر موانع و مشکلات بسیاری پیش روی صادرکنندگان است به نحوی که بسیاری از صادرکنندگان خانه نشین شده‌اند. در مسائل اجرایی مشکلات زیادی وجود دارد که باید حل شود و این امر نیاز به اراده و خواست جمعی دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها