30 آذر 1401 - 15:10
رئیس کل اسبق بانک مرکزی توضیح داد؛

دولت از گران شدن دلار سود می‌برد؟

دولت از گران شدن دلار سود می‌برد؟
برخی مدعی‌اند که دولت دلار را گران می‌کند اما از لحاظ اقتصادی چنین فرضیه‌ای باطل است چرا که هیچ دولتی نمی‌خواهد ضرر کند.
کد خبر : ۱۴۴۴۱۱

محمود بهمنی؛ رئیس اسبق بانک مرکزی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر نقش مستقیم دولت در افزایش قیمت ارز تاکید کرد که این موضوع اصلا نمی‌تواند صحت داشته باشد.

 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا تاکید کرد: مصرف‌کننده واقعی ارز خود دولت محسوب می‌شود که شامل واردات و تعاملات ارزی با بازار بین الملل است و هیچگاه به ضرر خودش کار نمی‌کند.

 

بهمنی ادامه داد: اگر چنین فرضی را بپذیریم یعنی دولت باعث می‌شود قیمت کالا‌ها در بازار‌های مختلف بالا برود و در نتیجه نابسمانی اقتصادی ایجاد خواهد شد که قطعا به ضرر دولت است بنابراین چنین موضوعی استدلال درستی نیست.

 

رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: در حال حاضر دولت تمام سعی خود را می‌کند که به هر ترتیبی شده قیمت ارز را کاهش دهد و مصداق آن هم پیشنهاد طرح‌های مختلف و اجرای افکار متنوع در حوزه ارزی است.

 

وی با اشاره به راهکار‌هایی برای تعادل نرخ ارز اظهار کرد: باید صادرات را افزایش دهیم که بتوانیم درآمد‌های ارزی را بالا ببریم؛ ضمن اینکه ارتباطات و تعاملات بین‌المللی را توسعه دهیم و پیمان‌های دو و چند جانبه را فعال کنیم که بتواند تقاضای ارز در بازار را کاهش دهد و موجب کاهش قیمت دلار شود.

 

بهمنی تصریح کرد: یکی از مواردی که باید در دستور کار جدی قرار بگیرد مدیریت هوشمند واردات و توسعه صادرات است. همچنین باید مشوق‌هایی هم در نظر بگیریم و شرایطی ایجاد کنیم که ایرانیان مقیم خارج سرمایه‌های خود را وارد ایران کنند بنابراین باید تسهیل سرمایه گذاری برایشان در نظر بگیریم.

 

رئیس اسبق بانک مرکزی با اشاره به نقش مخرب بازار غیررسمی ارز در اقتصاد، گفت: اگر بتوانیم نیاز‌های خرد و کم ارزی را برطرف کنیم دیگر شاهد قیمت‌های کاذب نخواهیم بود. این نوسانات قیمتی ارز ناشی از این است که اندک نیاز ارزی به بازار مراجعه می‌کنند که در نتیجه قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

 

وی تاکید کرد: افرادی که نیاز ارزی ندارند هرگز نباید ارز به آسانی در اختیار آن‌ها قرار داد تا به عنوان سرمایه و ذخیره ارزی نگهداری کنند؛ بنابراین مدیریت این موضوع نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

به گفته بهمنی، بازار توافقی که اخیرا راه‌اندازی شد و صادرکنندگان مجاز هستند که ارز‌های صادراتی خود را با نرخ توافقی به صرافی‌ها بفروشند بسیار تاثیرگذار و مثبت است و می‌تواند یکی از فاکتور‌های خوب در به تعادل رسیدن قیمت ارز باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر