11 دی 1401 - 12:14
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی مطرح کرد؛

چک الکترونیک را غیر حضوری نقد کنید/ اعتبارسنجی صاحبان چک با رنگ‌ و عدد

برای اعتبارسنجی چک‌های الکترونیک از دو شیوه رنگ‌بندی و اختصاص عدد اعتباری استفاده شده است.
کد خبر : ۱۴۴۸۸۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مهران محرمیان؛ معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در مراسم رونمایی از چک امن الکترونیک در بانک صادرات با اشاره به اینکه قانون جدید چک ۱۷ مرحله سنگین را پیش‌بینی کرده است، گفت: برای این کار از نظر فنی بیش از یک میلیون نفر ساعت زمان صرف شده که نتیجه مهم آن، بازگشت اعتبار به چک و کاهش چشمگیر تعداد چک‌های برگشتی بوده است. تنها یک مرحله از ۱۷ مرحله باقی مانده که در شرکت خدمات انفورماتیک در حال انجام است.

وی افزود: در سال‌های گذشته بیش از ۱۵ درصد چک‌ها برگشت می‌خورد، اما هم اکنون این آمار به کمتر از ۷ درصد کاهش یافته است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درباره ویژگی‌های چک الکترونیک توضیح داد: در مرحله فعلی بر اساس اطلاعات چک‌های برگشتی به هر فرد یک رنگ اختصاص داده می‌شود که تا حدودی وضعیت اعتباری او در حوزه چک معلوم می‌شود. در مرحله جدید بر اساس اطلاعاتی که از فرد در شبکه بانکی وجود دارد، اعتبارسنجی انجام می‌شود و پس از آن یک عدد دقیق‌تر به عنوان مجموعه اعتبار فرد در حوزه چک‌های صادره اختصاص می‌یابد که به کاهش بیشتر آمار چک‌های برگشتی منجر خواهد شد.

وی یادآور شد: پیش از این در سال ۱۴۰۱ سامانه محچک مربوط به مسدودسازی حساب صادرکنندگان چک‌های برگشتی عملیاتی شد که با استقبال خیلی خوبی از سوی ذینفعان چک روبرو شد و زمان رفع سوءاثر چک‌های برگشتی را بین ۹۰ تا ۹۵ درصد کاهش داد.

محرمیان ادامه داد: در سال ۹۶ روزانه حدود ۱۰ نفر برای چک برگشتی راهی زندان می‌شدند که مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری به همراه داشت، اما هم اکنون این آمار به یک نفر در هر دو روز کاهش یافته است که اتفاق بسیار خوبی است و امیدواریم به صفر برسد.

وی با اشاره به اینکه در حال حرکت به سمت حذف مشکلات بین چک کاغذی و ثبت چک حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: دسته چک‌های کاغذی همچنان معتبر است و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، ولی امروز یک زیست بوم جدید به وجود آمده تا بازار به سمت چک‌های دیجیتال حرکت کند؛ بنابراین فعلا قرار نیست تغییر‌ی برای استفاده ازچک‌های صیادی صورت بگیرد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی عنوان کرد: کسی که چک دیجیتال را قبول می‌کند نیاز نیست حتما دسته چک دیجیتال داشته باشد. دریافت کننده می‌تواند به شعبه مراجعه کرده و چک را نقد کند و از آنجا که اقدامات مربوط به ثبت آن به‌صورت خودکار انجام شده دیگر نگرانی درباره نقد نشدن چک نخواهد داشت و می‌تواند با ارائه شماره چک به کل شبکه بانکی، آن را نقد کند.

محرمیان تأکید کرد: بر اساس بخشنامه‌ای که به شبکه بانکی ابلاغ شده، کل شبکه بانکی باید پذیرنده چک‌های الکترونیک باشند.

وی درباره قابلیت‌های جدید این چک‌ها توضیح داد: ذینفع چک می‌تواند به صورت غیرحضوری هم این چک را نقد کند.

معاون بانک مرکزی یادآور شد: سامانه‌های مختلفی در این زمینه عملیاتی شده از جمله سامانه چکاد که امروز در بانک صادرات با نام تجاری چکنو رونمایی شده است. امیدواریم هر چه بیشتر خدمات الکترونیکی به مردم ارائه کنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر