پیش‌بینی درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۳

ایران در سناریو واقع‌بینانه می‌تواند با فروش روزانه یک میلیون بشکه در روز به درآمد نفتی ۲۷.۳ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۳ دست یابد.
کد خبر : ۱۴۴۹۵۱

به گزارش ایبِنا، نقش‌آفرینی نفت به عنوان منبع درآمد برای کشور‌های صادرکننده نفت از اهمیت بسزایی برخوردار است و بررسی میزان وابستگی بودجه کشور‌ها به درآمد‌های نفتی می‌تواند دولت‌ها را در سیاستگذاری‌های پولی و مالی و برنامه‌های زیربنایی و توسعه‌ای کمک کند.

طی سال ۲۰۲۲ تحولات اثرگذار زیادی در بازار انرژی جهان شکل گرفت که یکی از مهمترین این عوامل مناقشه روسیه و اوکراین است. انتظار می‌رود آثار این تنش‌ها در سال آینده نیز به ویژه با اعمال سقف قیمتی خرید نفت روسیه توسط اروپا بر بازار نفت و انرژی مستولی شود.

*قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ به روایت موسسات و بودجه کشور‌های اوپک

طبق مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «چشم‌انداز بازار نفت جهان در سال ۲۰۲۳ و قیمت آن در بودجه برخی کشورها»، مطابق پیش‌بینی مؤسسات بین‌المللی، رشد اقتصادی جهان بسیار تحت تأثیر تحولات ناشی از مناقشه روسیه و اوکراین و رویکرد‌های متفاوت اقتصاد‌های نوظهور قرار گرفته است؛ بنابراین میزان رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۲ معادل ۳.۲ درصد و در سال ۲۰۲۳ این میزان به ۲.۷ درصد تقلیل می‌یابد.

انتظار می‌رود با توجه به محدودیت در رشد تقاضا، میزان مصرف نفت و مایعات در جهان طی سال جاری و براساس پیش‌بینی‌های موجود نظیر آژانس بین‌المللی انرژی، میزان رشد تقاضای جهانی نفت برای سال جاری حدود ۲.۳ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

میزان تقاضای جهانی نفت در سال آینده حدود ۱۰۱.۶ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده است. براساس پیش‌بینی ماه دسامبر اداره اطالعات انرژی آمریکا، قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۲ دلار به ازای هر بشکه خواهد بود.

به طور کلی کمترین برآورد از قیمت هر بشکه نفت در سال آینده مربوط به پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اکسفورد انرژی است. این دو نهاد قیمت هر بشکه نفت را در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۲ تا ۹۳ دلار برآورد کرده‌اند.

همچنین بالاترین برآورد نیز مربوط به گولدمن ساکس با بشکه‌ای ۱۱۰ دلار بوده است (جدول ۱)

جدول ۱

پیش‌بینی درآمد نفتی ۲۷ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۲۳/ قیمت هر بشکه نفت حوالی ۱۰۰ دلار

از این رو اکثر کشور‌های بزرگ صادرکننده نفت از جمله کشور‌های عضو اوپک، میانگین قیمت نفت پیشنهادی در بودجه سال آتی را بین ۷۰ الی ۸۸ دلار به ازای هر بشکه در نظر خواهند گرفت (جدول ۲).

جدول ۲

پیش‌بینی درآمد نفتی ۲۷ میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۲۳/ قیمت هر بشکه نفت حوالی ۱۰۰ دلار

متوسط قیمت نفت سنگین ایران طی ماه‌های دسامبر ۲۰۲۱ لغایت نوامبر ۲۰۲۲ به طور میانگین به کمتر از ۸۰ دلار به ازای هر بشکه رسید؛ بنابراین انتظار می‌رود با توجه به تکاپوی روسیه برای جایگزین کردن بازار شرق آسیا به جای بازار اروپا، قرارداد‌های چین با عربستان و گسترش روابط با سایر کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس در کنار عدم قطعیت‌های بسیار در بازار جهانی نفت، عدم پای‌بندی غرب به برجام و شدت یافتن تحریم‌ها، ایران در سناریوی واقع‌بینانه (استمرار تحریم‌ها) با فروش روزانه یک میلیون بشکه در روز بتواند به درآمد نفتی حدود ۲۷.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ دست یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر