13 دی 1401 - 10:18
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

تثبیت نرخ نیما سیاستی نتیجه‌بخش در کوتاه‌مدت/ انتقاد قبل از اجرا عجولانه است

نرخ ۲۸۵۰۰ تومان نیما از روز شنبه اجرایی شد و برخی آن را سیاست تکراری و اشتباهی دانستند؛ اما آیا این قضاوت عجولانه و نادرست نیست؟
کد خبر : ۱۴۴۹۷۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا، آخرین روز هفته گذشته محمدرضا فرزین بر مسند ریاست کل بانک مرکزی تکیه زد و در اولین ساعات شروع به کار خود از سیاست جدید تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما برای واردات کالا‌های اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید خبر داد که در روز‌های گذشته باعث ریزش قیمت در بازار ارز و طلا و حتی خودرو شد.

 

پس از آن نیز محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور از تصمیم خوب دولت خبر داد و گفت که مقرر شد به مدت دو سال نرخ ارز کالا‌های اساسی را ثابت نگه داریم تا با تنش جدی در قیمت‌ها مواجه نشویم.

 

این تصمیم جدید دولت در شرایطی که بازار‌ها به واسطه جو روانی حاکم بر آن‌ها و اخلالگری سوداگران ارزی دچار التهاباتی شده بود، توانست بازار ارز را آرام کند.

 

در همین باره، مجتبی کاروان، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: سیاست تثبیت نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ در سامانه نیما به طور موقت در کوتاه مدت نتیجه‌بخش خواهد بود، اما باید در بلندمدت برنامه‌های دیگری برای ساماندهی وضعیت بازار ارز و اقتصاد و معیشت مردم اندیشید.

 

وی در واکنش به اینکه برخی منتقدان این سیاست را با سیاست ارز ۴۲۰۰ تومان مقایسه می‌کنند، تاکید کرد که فعلا نمی‌توان قضاوتی در این باره داشت و باید منتظر بود تا نتیجه اجرای این سیاست نمایان شود.

 

کاروان گفت: سیاست تثبیت نرخ نیما برای واردکنندگان تسهیل در تامین مواد اولیه تولید موثر است، اما طبیعتا باید به فکر صادرکنندگان هم بود.

 

به اعتقاد رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران هنوز زود است تا درباره سیاست‌های جدید بانک مرکزی اظهار نظر کرد و نباید از روی ظاهر ماجرا قضاوتی داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر