16 دی 1401 - 09:17
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با ایبِنا:

تکلیف فعال اقتصادی با تثبیت نرخ ارز روشن می‌شود

تکلیف فعال اقتصادی با تثبیت نرخ ارز روشن می‌شود
فعال اقتصادی با تثبیت نرخ ارز بر تکلیف خود آگاه می‌شود و براساس آن تعاملات اقتصادی را تنظیم می‌کند.
کد خبر : ۱۴۵۰۰۹

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره اظهار نظر اخیررئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تثبیت نرخ ارز به خبرنگار ایبِنا گفت: تثبیت در ارز نیمایی بدون نوسان از کار‌های بسیار مهمی است که رئیس کل بانک مرکزی در صحبت‌های ابتدایی خود پس از قرار گرفتن در جایگاه ریاست کلی آن را مورد توجه قرار داد. صادرکننده، وارد کننده و تولید کننده باید از این حیث بر تکلیف خود آگاه باشند، زیرا براساس همین نرخ ارز است که قرارداد‌های تجاری را منعقد و تعاملات اقتصادی را تنظیم می‌کنند؛ بنابراین نبود عدم ثبات در نرخ ارز نیمایی برای آنان مشکل‌ساز خواهد بود.


وی در کنار تاکید مجدد برصحیح بودن تثبیت نرخ ارز در یک عدد مشخص، ایراداتی را هم نسبت به آن وارد دانست. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در این خصوص چنین بیان کرد: تعیین زمان یکساله درست نبود، زیرا مشخص نیست که بتوان در این مدت از عدد ۲۸۵۰۰ تومان دفاع کرد. بهتر آن بود که به جای زمان یک سال، شش ماه در نظر گرفته می‌شد. به عبارتی، اعلام پایداری نرخ ارز در زمان کوتاه‌ترقابل دفاع‌تراست. از طرف دیگر باید تمهیداتی برای ورود ارز‌های متفرقه به سیستم بانکی در نظر گرفته شود، حتی می‌توان این تمهیدات را در مجلس به قانون تبدیل کرد تا سپرده گذارارزی اطمینان حاصل کند هر زمان به آن نیاز داشت اصل و سود را با همان ارز ورودی دریافت خواهد کرد. در واقع این ارز برای او به عنوان وثیقه قابل استفاده خواهد بود.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه اظهار داشت: برخورد با بانک‌هایی که اثرات پایه پولی را اضافه می‌کنند و برداشت‌های غیرمتعارف ازمنابع بانک مرکزی دارند از کار‌های ارزشمندی است که بانک مرکزی باید با جدیت آن را دنبال کند و نباید در شرایطی که تورم همه چیز ما را به هم می‌ریزد، مشکلاتی از این موارد هم به وجود آید.


وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه بهبودی شرایط تولید کشور نیازمند روش‌های موثرتردر زمینه اختصاص منابع بانکی است، تصریح کرد: کاری که در این شرایط تورمی می‌توان برای بخش تولید انجام داد، کنترل کیفی اعتبارات است. اینکه منابع بانکی به بخش‌هایی اختصاص داده شود که نه تنها به کاهش نرخ تورم کمکی نمی‌کند، بلکه منجر به رشد تورم هم می‌شود، اصلا منطقی نیست. می‌توان هم درآمد و اشتغال مردم در نظر داشت و هم منافع سیستم بانکی را حفظ کرد.


قادری در ادامه افزود: جایگاه ریاست بانک مرکزی بسیار مهم است، ولی سیاست‌هایی که در بخش‌های مربوط به آن اتخاذ شده، اگر با هم هماهنگ نباشد، کمک کننده نخواهد بود. مهمترین مسئله جلوگیری از کار‌هایی است که بی اعتمادی به وجود می‌آورد، بنابراین همه باید در این راستا به بانک مرکزی کمک کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر