کاهش وابستگی به نفت و رشد منابع پایدار در لایحه بودجه ۱۴۰۲

دولت رویکرد کاهش وابستگی به درآمد نفت را ادامه داده و بر رشد سهم مالیات به عنوان سالم‌ترین و پایدارترین درآمد تاکید کرده است.
کد خبر : ۱۴۵۳۷۶

به گزارش ایبِنا، یکی از بخش‌های مهم لایحه بودجه که هر سال جزو پربحث‌ترین بخش‌های آن است، رقم درآمد‌های مالیاتی و نفتی است. درآمد مالیات و نفتی به ویژه پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷ و بازگشت دوباره تحریم‌های نفتی و در نتیجه محدود شدن درآمد‌های حاصل از آن، بیش از همیشه اهمیت یافت. نگاهی به ارقام مندرج در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد دولت سیزدهم حرکت به سوی بودجه غیرنفتی و اتکا به درآمد‌های پایدار مالیاتی را با قدرت پیگیری کرده است.

در لایحه بودجه‌ای که رئیس جمهور امروز تقدیم مجلس کرد، دولت برای سال آینده ۱۹۸۴ هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی کرده که نسبت به سال گذشته ۴۲.۳ درصد افزایش داشته است. از کل منابع بودجه سال آتی، ۶۰۳.۸ هزار میلیارد تومان از محل صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و همچنین ۸۲۶.۳ هزار میلیارد تومان از محل مالیات تامین خواهد شد.

 

کاهش وابستگی به نفت و رشد منابع پایدار در لایحه بودجه ۱۴۰۲

 

بر اساس ارقام لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، درآمد‌های نفتی نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ معادل ۲۴.۶ درصد و درآمد‌های مالیاتی ۴۷.۱ درصد افزایش داشته است. این ارقام همچنین نشان می‌دهد سهم نفت از منابع بودجه به ۳۰ درصد کاهش یافته و در مقابل سهم مالیات از منابع بودجه به حدود ۴۲ درصد افزایش یافته است. مقایسه این ارقام با ارقام قانون بودجه سال جاری نشان می‌دهد سهم نفت از منابع کاهش و سهم مالیات افزایش داشته است.

 

کاهش وابستگی به نفت و رشد منابع پایدار در لایحه بودجه ۱۴۰۲

 

 

برآیند ارقام فوق حاکی از آن است که دولت در حال حرکت به سمت تامین مالی سالم و پایدار بوده و با وجود تنگنای مالی ناشی از بار عظیم بدهی‌های به جا مانده از دولت گذشته، از اتکای زیاد به منابع نفتی خودداری کرده است.برآیند ارقام فوق حاکی از آن است که دولت در حال حرکت به سمت تامین مالی سالم و پایدار بوده و با وجود تنگنای مالی ناشی از بار عظیم بدهی‌های به جا مانده از دولت گذشته، از اتکای زیاد به منابع نفتی خودداری کرده است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: بودجه بودجه 1402
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر