وزیر اقتصاد:

بخشنامه‌های دست و پاگیر از پیش پای فعالان اقتصادی برداشته شود/ نرخ پیش بینی شده ارز در بودجه ۱۴۰۲

صدور سالانه بیش از ۵۰ هزار مطالبه نامه گمرکی نزدیک ۲۰ هزار میلیارد تومان حقوق گمرکی الکترونیک گامی بزرگ در هوشمندسازی فرایند‌هاست.
کد خبر : ۱۴۵۴۰۰

به گزارش ایبِنا، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از فرایند سیستمی ابلاغ الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی در محل گمرک غرب تهران عنوان کرد: امیدواریم بازدید امروز در یکی از بزرگترین گمرکات کشور که به عنوان یکی از نماد‌های توفیق مدیریتی زنان در جمهوری اسلامی به ویژه در گمرک غرب استان تهران است، نمادی از شایستگی زنان ما در ایفای وظایف مادری و ایفای نقش‌های اجتماعی در جامعه باشد.

وی اضافه کرد: در جلسه‌ای که با کارآفرینان داشتیم، حسرت میخوردم که چرا نتوانسته ایم به شکل مطلوب از ظرفیت بالای زنان استفاده کنیم.

وزیر اقتصاد بیان کرد: در مساله تغییر و تحول گمرک، تلاش‌های بسیار قوی هم در دولت سیزدهم و هم در دوره ریاست رضوانی‌فر شکل گرفته است، پیوند این اتفاق با مجموعه تدابیر تحول اقتصادی دولت، دانه جدا افتاده‌ای نیست و نخ متصل‌کننده همه این اتفاقات کلید واژه تسهیل تولید و تجارت و فعالیت مولد اقتصادی است.

وی تاکید کرد: برای فعالان اقتصادی به جای اینکه برای ورود به فعالیت اقتصادی راه دشواری پیش رو دارند، باید به سمت مسیری برویم که کارآفرینان و تولیدکنندگان بدون نیاز به بروکراسی‌های مرسوم بتوانند با دولت ارتباط برقرار کنند و به سمت محیطی از کسب و کار برویم که فرمایشات ۱۰ ساله مقام معظم رهبری اجرایی شود.

خاندوزی گفت: ما در مقام مدیریت اجرایی کشور، باید دغدغه‌های مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار دهیم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر به حداقل رساندن فرآیند‌های مالیاتی و گمرکی و تسهیل فرآیند‌ها برای فعالان اقتصادی، ادامه داد: ابلاغ الکترونیکی گمرکی که امروز صورت میگیرد، میتواند بسیار تسهیل کننده امور مراجعه کنندگان باشد.

خاندوزی گفت: به عنوان مثال صدور سالیانه بیش از ۵۰ هزار مطالبه نامه گمرکی برای وصول نزدیک ۲۰ هزار میلیارد تومان حقوق گمرکی از طریق فرایند‌های الکترونیکی یک اقدام قابل توجه محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: گمرک مرکز تقاطع چندین دستگاه است تا یک فعالیت اقتصادی با کمترین هزینه صورت بگیرد و انتظار دارم تا سایر دستگاه‌های دخیل در حوزه تجارت کشور هم اهتمام خودشان را بر این قرار دهند.

خاندوزی توضیح داد: به جای اینکه مراجعه کنندگان سه ماه برای رفتن به دستگاه‌های مختلف وقت تلف کنند تا تایید بگیرند، با این سامانه در عرض چند ساعت کار را انجام دهند، به ویژه در زمینه کالا‌های ضروری و دارویی و؛ که باید زودتر به دست مصرف کنندگان برسد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: حرکت جمعی در تشریفات گمرکی ضروری است و از دستگاه‌های مرتبط می‌خواهیم آن را تسهیل کنند و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

خاندوزی متذکر شد: موضوع مقررات گذاری‌ها نیز مهم است، چرا که این مقررات گذاری‌ها گاه فعالان اقتصادی را غافلگیر میکند و نه تنها فعالان و مسئولان بلکه مقام معظم رهبری هم در این زمینه تذکر داده اند.

وی افزود: بیش از ۹۱ درصد بخشنامه‌هایی که صادر می‌شد، از سوی وزارت اقتصاد نیست.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: رضایتمندی فعالان اقتصادی با تسهیل در فرایند‌های گمرکی امکان پذیر است، باید بخشنامه‌ها را به حداقل برسانیم و خروجی این فرآیند که رضایتمندی فعالان اقتصادی است، حاصل نمی‌شود مگر با چاره اندیشی در خصوص بخشنامه‌هایی که حوزه تجارت را متأثر می‌کنند، بنابراین برای آن‌ها باید چاره اندیشی شود و این عارضه مزمن و نارضایتی طولانی مدت را حل کنیم و برطرف کنیم.

وی گفت: قاعده و شیرازه برنامه ریزی در کشور مختل و برای فعالان اقتصادی هزینه تراشی می‌شود، در حالی که نباید این هزینه به فعالان اقتصادی تحمیل شود، مردم حق دارند از مسئولان بخواهند که پیش‌بینی مسائل را داشته باشند تا دچار بخشنامه‌های لحظه‌ای نشویم. به گزارش شادا، در این مراسم از بانوان فعال در حوزه گمرک با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی تجلیل شد.

وزیر اقتصاد همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به رونمایی از سامانه اجرای فرایند سیستمی ابلاغ الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی عنوان کرد: با راه اندازی این سامانه فرایند‌ها غیرحضوری و غیرکاغذی انجام میشوند و مراجعه کنندگان بدون فعالیت و رفت و آمد در دستگاه ها، با هزینه کمتر و با شفافیت بالاتر برای آنان ابلاغیه صادر می‌شود.

وی ادامه داد: ابلاغ الکترونیکی که از چندی پیش شروع شده و امروز از آن رونمایی شد، فرآیند انجام کار مراجعه کننده را بسیار کوتاه می‌کند و در آن به محض ابلاغ، پیامک برای متولیان و دست اندرکاران و همچنین صاحبان کالا همزمان ارسال میشود تا متوجه شوند که چه ابلاغیه‌ای صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۵۰ هزار مطالبه صادر شده و ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز مجموع وصولی هاست که این سامانه موجب تسهیل در زمان خدمت به مراجعه کنندگان می‌شود.

به گفته وی هوشمند سازی در حوزه گمرکی، مالیاتی و ... برای دولت یک اولویت است.

خاندوزی در خصوص نرخ پیش بینی شده ارز در بودجه ۱۴۰۲ عنوان کرد: این نرخ برای واردات کالا ۲۳ هزار تومان است و درآمد‌های گمرکی نیز چیزی حدود ۱۳۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر