26 دی 1401 - 10:35
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

راهکاری جهانی برای تقویت پول ملی

راهکاری جهانی برای تقویت پول ملی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سود بانکی متناسب با تورم نیست، درحالی که در دنیا از این ابزار برای تقویت پول ملی استفاده می‌کنند.
کد خبر : ۱۴۵۴۴۵

سید غنی نظری خانقاه، نماینده مردم خلخال و عضو کمیسیون اقتصادی درباره افزایش نرخ سود بانکی به خبرنگار ایبِنا گفت: افزایش نرخ سود بانکی در کنار آنکه دارای حُسن است، اما بدون ایراد هم نیست.


وی ویژگی‌های مثبت افزایش نرخ سود بانکی را چنین بیان کرد: افزایش نرخ بهره یا سود سپرده بانکی، حربه‌ای است که دولتمردان از آن برای تقویت پول ملی و کاهش تورم در شرایط تورمی استفاده می‌کنند؛ ایالات متحده آمریکا نمونه خوبی برای این سیاست بانکی است.


نماینده مردم خلخال در این خصوص اظهار داشت: یکی از روش‌های مدیریت نقدینگی، سپردن پول به بانک است. چنانچه در نتیجه انجام این کار پول‌های سرگردان جمع آوری و از سوی دلالی و سفته بازی به سمت تولید هدایت شود، بدون شک در شرایط کلی اقتصاد کشور موثر واقع می‌شود و در واقع این کار یکی از روش‌های مدیریت نقدینگی به حساب می‌آید.


این عضو کمیسیون اقتصادی اضافه کرد: برای دستیابی به این مهم باید در نظر داشت که مردم با نرخ سود پائین برای سپرده گذاری در بانک رغبتی از خود نشان نمی‌دهند، بنابراین نقدینگی شان به سمت بازار‌های غیرمولد طلا، سکه، ارز وخودرو سرازیر می‌شود. درواقع جمع آوری نقدینگی مردم و اعمال مدیریت از سوی بانک بر آن از ویژگی‌های مثبت افزایش نرخ سود بانکی به حساب می‌آید.


وی درادامه افزود: سود بانکی برای پول‌های خردی که در اختیار گروهی است که جرات ریسک در بازار را ندارند و اساسا از دانش انجام این کار بی بهره هستند، بسیارمناسب است. علاوه براین با این کاردولت بخشی از نقئینگی را می‌تواند جمع کند و آن را به مسیر درست هدایت سازد.


نظری خانقاه درباره ایراد افزایش نرخ سود بانکی نیز چنین بیان کرد: کاری باید در کشور مدنظر قرار گیرد که در نتیجه آن سود تولید بالاتر از سود بانکی باشد، در حال حاضر یکی از مشکلات، پایین بودن دامنه سود برای شرکت‌های تولیدی صنعتی است. وقتی تولید کنندگان در سازمان‌های مختلف دچار چالش شوند، در نهایت به این نتیجه می‌رسند که نقدینگی خود را به بانک بسپرند و با دریافت سود آن زندگی بدون دردسری را داشته باشند که این کار به تولید لطمه وارد می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر