24 دی 1401 - 17:33
شقاقی شهری در گفتگو با ایبِنا مطرح تشریح کرد؛

جزئیات سیاست تثبیت نرخ ارز نیما در جلسه فرزین با اقتصاددانان/ مذاکرات پولی و بانکی در قطر و امارات انتظارات را برآورده کرد

یکی از اقتصاددانان حاضر در جلسه با رئیس کل بانک مرکزی، موضوعات مطرح شده در این نشست را تشریح کرد.
کد خبر : ۱۴۵۴۵۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست هم‌اندیشی چهارساعته با اقتصاددانان، صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی، نظرات این افراد را شنید و سیاست‌های جدید بانک مرکزی را تشریح کرد.


وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی که یکی از افراد حاضر در جلسه بوده و نظرات خود را پیرامون موضوعات مهم اقتصاد کشور بیان کرده است، درباره محتوای این نشست به خبرنگار ایبِنا گفت: خوبی این گفتگو‌ها این است که نسبت به سیاست‌هایی که بانک مرکزی در دستور کار قرار داده شفاف‌سازی می‌شود و مشکل بحث انتقاد یک‌طرفه و ابهامات مرتفع می‌شود.

 


تثبیت میانگین نرخ نیما

 

 

وی افزود: در این نشست رئیس کل بانک مرکزی سیاست‌های ارزی مد نظر خود را تشریح کردند و تلاش شد به ابهاماتی که پیرامون این سیاست‌ها وجود داشت پاسخ داده شود. دکتر فرزین درباره موضوع نرخ نیما توضیح دادند که تلاش خواهد شد کانال محدودی مشخص شده و "میانگین" نرخ نیما ۲۸۵۰۰ تومان باشد. دلیل این تصمیم هم آن بود که ثبات در اقتصاد ایران لازم است و اگر ثبات شکل نگیرد، ادامه حیات بنگاه‌های تولیدی ممکن نخواهد بود. برای ایجاد ثبات در اقتصاد ایران لازم است نرخ نیما در یک بازه محدودی در نوسان باشد؛ لذا محدوده‌ای با میانگین ۲۸۵۰۰ تومان برای نرخ نیما دیده شده است.


این اقتصاددان تأکید کرد: پیشنهاد من نیز همین است که محدوده‌ای را برای نرخ نیما در نظر بگیریم؛ البته من عددی برای این موضوع محاسبه نکرده‌ام لکن باید یک کریدور قیمتی برای نرخ نیما وجود داشته باشد که دوستان بانک مرکزی، این کریدور را با میانگین ۲۸۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌اند.


شقاقی شهری ادامه داد: سیاست مورد نظر سیاست تثبیتی است، اما نرخ نیما روی عدد ۲۸۵۰۰ تومان تثبیت نمی‌شود.

جزئیات سیاست تثبیت نرخ ارز نیما در جلسه فرزین با اقتصاددانان/ مذاکرات پولی و بانکی در قطر و امارات انتظارات را برآورده کرد


پرهیز از سلطه سیاست‌های مالی بر بخش پولی

 


وی بیان کرد: موضوع دومی که مطرح شد این بود که بازار مبادله‌ای شکل بگیرد که نرخ آن نزدیک به بازار آزاد باشد و سایر نیاز‌های کشور در این بازار تأمین شود.


به گفته این استاد اقتصاد، موضوع دیگر، بحث هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی بود و بر عدم سلطه سیاست‌های مالی بر بخش پولی کشور تأکید شد. همچنین تلاش برای کنترل تسهیلات تکلیفی در بدنه بانکی و تلاش برای کاهش دست‌اندازی دولت به منابع بانک مرکزی و بانک‌ها به‌عنوان موضوعی که همیشه محور صحبت‌ها بوده نیز در این نشست مورد تأکید قرار گرفت.


شقاقی شهری گفت: موضوع بعدی، انضباط‌بخشی به سیستم بانکی و تفکیک بین بانک‌های سالم، ناتراز و بانک‌های ناتراز ناسالم بود. بحث شد که نوع رفتار بانک مرکزی با این سه دسته از بانک‌ها متفاوت باشد و سه نوع سیاست متفاوت را می‌طلبد.

 


مدیریت انتظارات تورمی

 


وی با اشاره به موضوع کنترل تورم خاطرنشان کرد: تورم تنها معطوف به سیاست‌های ارزی نیست؛ موارد مختلفی مانند ناترازی بودجه‌ای، ناترازی بانک‌ها، ناترازی ارزی و شکاف عرضه و تقاضای کل اقتصاد در کنار بحث انتظارات در تورم اثرگذار است.
این اقتصاددان ادامه داد: در جلسه هم مطرح شد که مدیریت انتظارات تورمی با جدیت دنبال شود و برای مدیریت این انتظارات، هماهنگی سیاست‌های پولی، تجاری، مالی، ارزی با سیاست‌های بین‌المللی مهم است. این موضوع در دوره قبل مغفول مانده بود و قرار شد آقای فرزین این مورد را جدی‌تر دنبال کنند.

 


مذاکرات منطقه‌ای انتظارات را برآورده کرد

 


شقاقی شهری عنوان کرد: رئیس‌کل بانک مرکزی درباره سفر‌های خارجی اخیر خود هم توضیح داد: سفر‌های اخیر به قطر و امارات بسیار اثربخش بود و مذاکرات سازنده‌ای صورت گرفت که انتظارات را برآورده کرد؛ اینکه بتوانیم همکاری‌های ارزی با کشور‌های همسایه را به هدف تقویت نقشه ارزی کشور توسعه بدهیم.


وی یادآور شد: به نظر من اگر بانک مرکزی اقتدار لازم را داشته باشد، توان و ابزار کنترل نرخ ارز زیر کانال ۴۰ هزار تومان را دارد. به نظر من باتوجه‌به شرایط کنونی اقتصاد ایران عدد بالای ۴۰ هزار تومان مربوط به نرخ دلار برای اقتصاد ایران عدد انحرافی و تحریف شده است و بانک مرکزی می‌تواند با استفاده از ابزار‌ها و مداخلات و سیاست‌های ارزی خود این عدد را به سمت پایین بشکند. از طرفی دولت باید تلاش کند برای کنترل تورم در سال آینده برنامه منسجمی داشته باشد، چرا که بدون کنترل تورم، کنترل نرخ ارز کار سختی خواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها