01 بهمن 1401 - 08:56
آل اسحاق در گفتگو با ایبِنا: 

ثبات در نرخ نیمایی ابزاری برای مدیریت بحران / در اعمال سیاست‌های ارزی از فضاسازی غافل نشویم!

ثبات در نرخ نیمایی ابزاری برای مدیریت بحران   در اعمال سیاست‌های ارزی از فضاسازی غافل نشویم!
رئیس اتاق ایران و عراق گفت: شاخص ارزی، برآیند بازیگران متعدد همچون صادرات، واردات، سیاست خارجی، دیپلماسی اقتصادی و جنگ روانی است.
کد خبر : ۱۴۵۷۱۶

یحیی آل‌اسحاق؛ رئیس اتاق ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، گفت: تورم در نرخ ارز و تعادل اقتصادی اثر گذار است، بنابراین در مدیریت نرخ ارز چگونگی برخورد با تورم نقش دارد.

 

آل‌اسحاق با بیان اینکه موضوع دیگر در مسئله مدیریت ارز هماهنگی بین اعضای مختلف اقتصاد است، تاکید کرد: اگر میان سیاست‌های تجاری و ارزی هماهنگی ایجاد نشود، منتج به نتیجه‌ای نخواهد شد، بنابراین تمرکز کردن بر یک شیوه تثبیتی حل کننده مشکل نخواهد بود.

 

وی ادامه داد: مسائل مربوط به اقتصاد به ویژه مسائل مربوط به ارز، برآیند بازیگران متعددی، چون صادرات، واردات، سیاست خارجی، دیپلماسی اقتصادی، جنگ روانی و ... است، اما تا زمانی که تمامی این موارد هماهنگ نشود نتیجه دلخواه حاصل نمی‌شود، بنابراین مقصر تغییر نرخ ارز فقط بانک مرکزی نیست. برای موفقیت بانک مرکزی قدم اول شروع هماهنگی از داخل است.

 

اهمیت دیپلماسی ارزی منطقه‌ای با سفرهای رئیس کل بانک مرکزی محقق می‌شود

 

رئیس اتاق ایران و عراق با اشاره به این امر که دیپلماسی ارزی منطقه‌ای اقدامی راهگشاست، گفت: تصمیم گیری درباره ارز فقط سیاست‌های ارزی داخلی نیست، بلکه باید عوامل تاثیر گذار خارجی را نیز در نظر گرفت، به این معنی که یک سمتِ عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان ارز درکشور‌های پیرامونی حضور دارند، به همین علت اقدامات رئیس کل بانک مرکزی برای سفر به کشور‌هایی مانند امارات کاملا صحیح است.

 

وی ادامه داد: مهم‌تر از خود سیاست ها، فضا سازی حاکم بر آن است که می‌خواهد اعمال شود، بنابراین اگر رئیس کل جدید بانک مرکزی می‌خواهد در این شرایط کاری انجام دهد، باید در قدم اول فضا سازی داخلی و بیرونی را آماده اجرای سیاست‌ها کند، در شرایط امروز که جنگ روانی در روند اقتصاد نقش دارد باید به وحدت و فضا سازی مناسب توجه کنیم.

 

رئیس اتاق ایران و عراق در رابطه با تثبیت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بیان کرد: افرادی که با این نرخ به مخالفت پرداختند دلیل خود را مشکل در بحث حقوقی عنوان می‌کنند، چون در مصوبه مجلس عنوان شد که سیستم ارزی کشور شناور مدیریت شده است و تعدادی بر این باورند که تثبیت در نرخ ارز کار درستی نیست و منجر به رانت می‌شود.

 

ثبات در نرخ نیما اقدامی درست است

 

وی ادامه داد: در پاسخ به افرادی که این طرح را مخالف قانون می‌دانند باید گفت؛ برای اتخاذ سیاست ارزی باید زمان و شرایط را نیز در نظر بگیریم ، بنابراین اگر در شرایط عادی این تصمیم اتخاذ می‌شد می‌توان به آن ایرادی وارد کرد، اما در زمانی که رئیس جدید بانک مرکزی روی کار آمد وضعیت بحرانی بود، بنابراین اتخاذ این سیاست امری درست بود، از طرف دیگر ارز شناور مدیریت شده به معنی تصمیم گیری متناسب با اقتضائات زمان و مکان است.

 

آل اسحاق تاکید کرد: مهمتر از نرخ ارز، جریان‌های بعدی آن است، یعنی نظام مدیریت و پیگیری، همچنین در ریل قرار گرفتن ارز از نرخ آن با اهمیت‌تر است، به عنوان مثال مشکلی که در ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد شد به نظام کنترلی باز می‌گشت؛ همچنین رئیس کل بانک مرکزی بعد از تسلط به اوضاع به جای ثبات نرخ ارز از از میانگین نوسان صحبت کرده است.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر