19 بهمن 1401 - 17:47
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد

مدل اقتصاد قبل از انقلاب، مدل فرمانبردار از نظام سلطه بود

آل اسحاق گفت: حدود ده درصد از جامعه هدف با محوریت خاندان شاه در دایره های اول تا سوم نزدیک به دربار دارای اکثر درآمد کشور بودند.
کد خبر : ۱۴۶۵۶۲

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درخصوص انقلاب قبل از پیروزی انقلاب و مدل اداره اقتصاد کشور قبل از پیروزی مردم بر نظام شاهنشاهی گفت: مدل اداره اقتصاد کشور در گذشته مدل تبعیت از استکبار جهانی و قدرت‌های غربی که بر اقتصاد مسلط بودند است. آنچه دراین موضوع حائز اهمیت است اینکه عمدتا مدل اقتصادی ایران خارج از ایران تدوین و ابلاغ می‌شد و نهایتا در داخل براساس اعمال نفوذ و نظر شاه در حوزه اقتصاد به مرحله اجرا در می‌آمد.

وی در این باره توضیح داد: ضمن اینکه شاه  فرمانبر، مطیع زیر نظر و مجری سیاست‌های اقتصادی قدرت‌های استکباری بود این را مستند می‌کنم به صحبت‌های نخست وزیر زمان شاه و رئیس سازمان برنامه آقای ابتهاج که اخیرا در این موضوع صحبت کرد به عنوان رئیس سازمان برنامه که کنار گذاشته شد گفت: شاه آن چیزی را که دیگران دیکته می‌کردند برای اجرا به ما امر می‌کردند حتی اگر به وی می‌گفتیم که با این سیاست مخالفیم چرا که به ضرر توسعه اقتصاد ایران است، اما با ما مخالفت می‌کردند و همان چیزی که به وی دیکته شده بود را می‌خواست وتاکید داشت باید در این مدل و شیوه اجرا شود.

آل اسحاق در این باره افزود: ایران مامور تحقق اهداف آمریکا بود بنابراین شاه و اقتصاد ایران باید در مسیر اهداف آن‌ها هدایت و حرکت می‌کردند. اینکه منابع ایران چگونه و کجا مصرف شود حتی در مسائل اساسی نفت که یکی از عوامل عمده درآمد ما بود مثل قیمت گذاری نفت، چگونگی مسوولیت ما در حوزه نفتی ماموریت شاه و حاکمیت دراین موضوع از پیش توسط استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا تعیین شده بود که نفت چگونه با چه قیمتی و در کجا و به کدام کشور‌ها فروخته شد پس تماما اقتصاد ایران تحت نظر نظام سلطه قرار داشت.

آل اسحاق توضیح داد: استکبار برای ما مشخص می‌کرد که منابع انرژی ایران چگونه باید استخراج شوند و درآمد‌های آن‌ها در چه راهی هزینه شود. یکی از موضوعات اقتصادی که می‌توانست روی زندگی مردم و رشد اقتصادی تاثیر بگذارد درآمد نفت بود.

وی در این باره توضیح داد: با توجه به اینکه درآمد نفت ده برابر شد، اما اقتصاد ایران و مردم از این درآمد خیری ندیدند چرا که درآمد‌های نفتی به خواست آمریکا و دولت‌های غربی باید صرف  خرید سلاح و اسلحه می‌شد و سرمایه گذاری در شکل و مدلی که غرب مد نظر داشت نه در صنعت و تجارت بین الملل.

آل اسحاق خاطر نشان کرد: بخش مهمی از آنچه در صنعت ایران در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد مونتاژکاری بود و بیشتر کالا‌هایی که در کشور به فروش می‌رسید وارداتی بود صنایعی هم مثل خودروسازی بیشتر مونتاژ کاری بود، بنابراین  کل مدل اقتصادی کشور تابع نظریات از بیرون دیکته شده‌ای بود که شاه مجری آن بود و با قدرت تمام با اعمال دیکتاتوری امر می‌گرفت و امر می‌کرد این یکی اززوایایی بود که در اقتصاد داشتیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: مدل و الگویی که ساری و جاری شده بود منجر به پدید آمدن وضعیتی درکشور شده بود که اختلاف طبقاتی بسیار عظیمی در آن بیداد می‌کرد به صورتی که   حدود ده درصد از جامعه هدف با محوریت خاندان شاه در دایره‌های اول تا سوم نزدیک به دربار دارای اکثر درآمد کشور بودند در حالی که ۹۰ درصد در شکاف عمیق فقر غوطه ور بودند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطر نشان کرد: نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم روستا نشین بودند و با کمترین امکانات زندگی می‌کردند به همین خاطر آنچه درباره اقتصاد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌توان عنوان کرد این است که مدل اقتصاد ما اقتصادی فرمانبردار از نظام سلطه جهانی بود، بنابراین می‌توان گفت یکی از عوامل وقوع انقلاب مردم ایران فشار اقتصادی بود که منجر به فقر و اختلاف طبقاتی در جامعه شده بود هر چند مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز زنجیروار به مسائل اقتصادی گره خورده بودند.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر