در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

عرضه خودرو در بورس به نفع رقابتی شدن بازار است

کارشناس بازار سرمایه گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا زمینه برای ایجاد شفافیت، رقابتی شدن و کشف قیمت باز شده است.
کد خبر : ۱۴۶۵۶۶

محمد علی احمد زاد اصل کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص مصوبه و تصمیم شورای رقابت در خصوص عدم عرضه خودرو در بورس کالا گفت: شورای رقابت با برخی از مصوبات خود اینگونه به جامعه القاء می کند که به نهادی تبدیل شده که متاسفانه نه تنها در جهت شفافیت حرکت نمی کند بلکه به سمتی می رود تا اقتصاد و بخش هایی مثل صنعت خودروسازی را که بر اقتصاد کشور اثر می گذارد را درگیر سیاست ها و تصمیمات غیر کارشناسی کند، تصمیماتی که منجر به ایجاد فضای غیر رقابتی در صنعت خودروسازی می شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: با اینکه کارشناسان در سالهای اخیر بر این موضوع تاکید کرده اند که شورای رقابت کارایی چندانی ندارد و مصوبات این شورا علیه منافع مردم، صنایع و شرکت ها و خصوصاً در تقابل با هرگونه شفافیت در حوزه اقتصاد و صنعت قرار دارد اما متاسفانه تا کنون تصمیمی برای منحل سازی این شورا اتخاذ نشده و مصوبه های این شورا مثل آخرین مصوبه ای که در خصوص عرضه خودرو در بورس است همچنان چالش آفرین است.

محمد علی احمد زاد اصل خاطر نشان کرد: مسوولین باید به این موضوع ورود کنند چرا که با عرضه خودرو در بورس کالا زمینه برای ایجاد شفافیت؛ رقابتی شدن و کشف قیمت باز شده است. عدم تصمیم جامع در این خصوص بدین معناست که به صورت محسوس و غیر محسوس فضا آماده بهره برداری و سوء استفاده های مالی دلالان و رانت خواران و مافیای خودرو است.

وی در این باره توضیح داد: در شرایطی که فشار اقتصادی قابل توجهی روی مردم است و رکن شفافیت و رقابت در اقتصاد باید به کار گرفته شود باید مراقب مصوبات و شوراها و نهادهایی باشیم که خواسته یا ناخواسته با  ادبیات مبهم و غیر شفاف و تیشه به ریشه هر گونه فعالیت اقتصادی مولد و موثر در اقتصاد می‌زنند.

محمد علی احمد زاد اصل معتقد است: عرضه خودرو در بورس کالا شفافیت ایجاد کرده همانگونه که با پذیرش و عرضه فولاد و سیمان در بورس دیگر کسی دغدغه کشف قیمت و شفافیت معاملات این کالاها را ندارد؛ حتی در پاره ای از موارد عرضه در بورس کالا منجر به کاهش قیمت کالاها شده است به همین  خاطر عرضه خودرو در بورس باید تداوم داشته باشد چرا که مردم نظر مساعدی نسبت به عرضه خودرو و خرید خودرو از بورس دارند.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: بنا به درخواست رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور فضای حاکم بر صنعت خودروسازی باید شفاف شود. زمانی مردم از فعالیت و عملکرد صنعت خودروسازی رضایت خواهند داشت که شفافیت و رقابت منجر به کاهش و ثبات قیمت و تولید خودروی با کیفیت با عرضه بالا شود به همین خاطر مصوباتی که شفافیت را حذف می کنند قطعا منجر به افزایش التهاب در بازار و قیمت خودرو می شود.

 

 

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها