کوسه‌های خطر در کمین سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال/ رمزارز در سال ۲۰۲۲ رکورد زد

ماهیت ارزهای دیجیتال به گونه‌ای است که خطرات بسیاری سرمایه‌گذاران این حوزه را تهدید می‌کند.
کد خبر : ۱۴۶۶۹۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سال ۲۰۲۲ سال بی رحمانه‌ای برای سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال بود. نتایجی که توسط یک شرکت تجزیه و تحلیل ارز‌های دیجیتال منتشر شده، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ رکورد ۳.۸ میلیارد دلاری هک و سرقت ارز‌های دیجیتال اتفاق افتاده است و این در حالی بوده که رمزارز‌ها در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

 

بر اساس گزارش Chainalysis، میزان هک شدن دارایی ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵ درصد بیش‌تر بوده و به طرز چشمگیری افزایش یافته است. ارزش ارز‌های دیجیتالی که در سال ۲۰۲۲ از طریق هک سرقت شده به ۳.۸ میلیارد دلار می‌رسد و این در حالیست که این آمار در سال قبل آن ۳.۳ میلیارد دلار بوده است.

 

نکته قابل توجه، اما میزان سرقت در سال ۲۰۲۰ است که تنها ۰.۵ میلیارد دلار بوده است. طبق آمار و ارقام میزان سرقت ارز‌های دیجیتال پس از سال ۲۰۲۰ بیش از ۶.۵ برابر افزایش داشته که ریسک نگهداری این دارایی‌ها را بسیار افزایش داده است.

 

کوسه‌های خطر در کمین سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال/ سالی که رمزارز رکورد زد

 

 

کوسه‌های خطر در کمین سرمایه‌گذاران رمزارز

 

عوامل زیادی وجود دارد که باعث از بین رفتن دارایی سرمایه گذاران ارز‌های دیجیتال می‌شود. هکران و سارقان اینترنتی ممکن است به زیرساخت بازار دیجیتال نفوذ کرده و دارایی‌ها را سرقت کنند و یا حتی با راه‌های مختلف سرمایه‌گذار و دارایی آن را مورد هدف قرار دهند. در مورد اول، که هکران و مهاجمین سایبری خود شبکه را مورد حمله قرار می‌دهند، کاری از سرمایه‌گذار ساخته نیست و حتی در صورت رعایت تمام مسائل و نکات امنیتی احتمال از بین رفتن دارایی‌ها از طریق هک وجود دارد.

 

کلاهبرداری هم یکی از راه‌های سرقت ارز‌های دیجیتال افراد است. کلاهبرداران از طریق بدافزار‌های مخرب، کیف پول‌های دیجیتالی جعلی و یا حتی ایجاد ICO، اقدام به دزدی دارایی‌های افراد می‌کنند. آن‌ها با ایجاد یک ICO جعلی مردم را فریب داده، سرمایه آن‌ها را جمع‌آوری کرده و به سرقت می‌برند. حتی دیده شده یک شرکت واقعی تاسیس و یک صندوق معتبر ICO ایجاد می‌کنند؛ سپس سرمایه‌ی مردم را به عنوان سرمایه گذاری در صندوق جمع می‌کنند و دیگر برنمی‌گردانند.

 

بدافزار‌های مخرب نیز با ارسال یک ایمیل جعلی و یا بازکردن لینک، اتصال فلش به رایانه و یا طرق مختلف به دستگاهی که اطلاعات شخصی افراد در آن است، نفوذ کرده و اطلاعات مربوط به کیف‌پول و حساب‌های افراد را برای کلاهبرداران فاش می‌کنند. هکران همچنین با استفاده از کیف پول‌های دیجیتالی تقلبی، دارایی و رمز ارز‌های کاربران را به سرقت می‌برند.

 

 

کوسه‌های خطر در کمین سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال/ سالی که رمزارز رکورد زد

 

 

ریسک بالای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

 

علاوه بر کلاهبرداری و سرقت دارایی‌ها، بازار ارز‌های دیجیتال با ریسک‌های دیگری نیز همراه است. نوسانات بازار، فقدان قوانین مشخص، احتمال خطا در وارد کردن اطلاعات و عدم امکان بازگشت دارایی، دستکاری بازار، خطر بلوکه شدن دارایی‌ها به دلیل تحریم، ورشکسته شدن و ریزش شدید، از دسته ریسک‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران دارایی‌های دیجیتال با آن مواجه هستند.

 

در سال ۲۰۲۲ اتفاقاتی افتاد که سرمایه‌گذاران این حوزه را با زیان‌هایی سرسام آور مواجه کرد. شرکت تسلا با خرید ۱٫۵‌میلیارد دلار بیت کوین در زمان رونق بازار در سال ۲۰۲۱ اعتماد فراوانی را به بازار ارز‌های دیجیتال آورد، اما پس از اینکه تسلا ۷۵ درصد از این دارایی خود را به قیمت ۹۳۶ میلیون دلار فروخت، این اقدام اثرات منفی زیادی بر بازار ارز‌های دیجیتال گذاشت.

 

ارزش بازار استیبل کوین ترا لونا که پیش از آغاز زمستان ارز‌های دیجیتال، از ۲۵۰ میلیون دلار ابتدای سال ۲۰۲۱ به ۴۰ میلیارد دلار رسیده بود، در موج نزولی دیگری به حدود ۳۰ میلیارد دلار در ۴ می ۲۰۲۲ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱) رسید. بااین‌حال، ترا لونا هنوز هم سومین استیبل کوین بزرگ بازار بود، اما قیمت این رمزارز به یک‌باره ریزش کرد و از قیمت ۸۶ دلاری که در چهارمین روز ماه می ۲۰۲۲ داشت، در طول هشت روز و در تاریخ ۱۲ می‌ به کمتر از ۱۷ سنت رسید. در واقع تمام ارزش خود را از دست داد و همه دارایی صاحبان این رمزارز دود شد.

 

تجربه از بین رفتن دارایی در بازار ارز‌های دیجیتال حتی در داخل ایران نیز وجود دارد. در اوج ارزش بازار ارز‌های دیجیتال، رمزارزی با نام کینگ‌مانی در ایران ظهور کرد که پس از مدتی مشخص شد که کلاهبرداری بوده و هیچ پشتوانه‌ای ندارد. این کلاهبرداری در کشور بیش از ۳ هزار شاکی داشت که پرونده آن‌ها همچنان در حال بررسی است.

 

دوری از ریسک بالا، یک اصل در سرمایه‌گذاری مطمئن

 

در سال ۲۰۲۲ افراد بسیاری دارایی خود را در بازار رمزارز‌ها از دست دادند و در نهایت مجبور به قبول شکست و خروج از این بازار شدند. در حال حاضر چندین هزار پرونده شکایت در کشور وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به دلیل ماهیت ارز‌های دیجیتال قابل پیگیری نیستند. تجربه فعالان بازار ارز‌های دیجیتال نشان می‌دهد که این بازار با نوسانات بالا، نااطمینانی و ریسک‌های خطرناکی مواجه است که دوری از این بازار را به یک اصل برای یک سرمایه گذاری مطمئن تبدیل کرده است.

 

شنیده می‌شود با رشد اندک دوباره ارز‌های دیجیتال برخی افراد سعی می‌کنند با پیش‌بینی افزایش شدید قیمت و وعده سود‌های هنگفت این بازار، دیگران را ترقیب به سرمایه‌گذاری در آن کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از تحمیل زیان‌های غیرقابل جبران باید از توجه به تحلیل‌های بی‌پایه و اساس و ورود به چنین بازار‌هایی خودداری کرد و در عوض دارایی خود را در فعالیت‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که ریسک کمتری دارند.

نویسنده: علی بردبار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر