24 بهمن 1401 - 08:50

تهران در میان ارزان‌ترین شهر‌های جهان قرار گرفت

اکونومیست با بررسی ۱۷۲ شهر مهم جهان تهران را جزو ارزان‌ترین و سنگاپور و نیویورک را گران‌ترین شهر‌های جهان معرفی کرد.
کد خبر : ۱۴۶۶۹۸

به گزارش ایبِنا، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست طی گزارشی که به بررسی هزینه‌های زندگی در کشور‌های مختلف جهان پرداخته از گرانی فراگیر در جهان طی سال ۲۰۲۲ خبر داده است.

بر اساس این گزارش مردم در شهر‌های بسیاری طی سال میلادی گذشته با هزینه‌های فزاینده زندگی دست و پنجه نرم کرده‌اند. قیمت بیش از ۲۰۰ کالا و خدمات در ۱۷۲ شهر مهم جهان طی سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

به طور متوسط شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات در جهان با رشد ۸.۱ درصدی در سال میلادی گذشته مواجه شده است که بالاترین نرخ تورم ثبت شده طی ۲۰ سال گذشته است. سوخت بالاترین رشد قیمت را داشته، اما قیمت مواد غذایی نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است.

واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست ۱۷۲ شهر جهان را ازنظر گرانی و با توجه به دو فاکتور نرخ تورم و ارزش پول ملی در برابر دلار امریکا طبقه بندی کرده و به هر شهر نمره‌ای از ۰ تا ۱۰۰ داده است. هر چه نمره شهری بیشتر باشد دلالت بر بالاتر بودن هزینه‌های زندگی در آن شهر در مقایسه با شهر‌های دیگر دارد.

سنگاپور و نیویورک آمریکا به عنوان گران‌ترین شهر‌های جهان در این رده‌بندی شناخته شده و نمره ۱۰۰ را به دست آورده‌اند.

برخی شهر‌ها پرش بلندی به سمت بالای این رده‌بندی داشته‌اند. مسکو پایتخت روسیه ۸۸ پله بالا آمده و در جایگاه ۳۷ گران‌ترین شهر‌های جهان قرار گرفته است. شهر سن‌پترزبورگ روسیه نیز ۷۰ پله بالا آمده است. سه شهر آمریکایی آتلانتا، شارلوت و ایندیاناپلیس به ترتیب ۴۲ پله، ۳۹ پله و ۳۵ پله بالا آمده‌اند که نشان دهنده تورم فزاینده در آمریکا طی سال ۲۰۲۲ است.

بر اساس این گزارش، شهر تهران جزو ارزان‌ترین شهر‌های جهان محسوب می‌شود و نمره تهران ازنظر گرانی و هزینه‌های زندگی ۲۳ محاسبه شده است. تهران در جایگاه ۱۷۰ جهان از این نظر قرار گرفته است. تریپولی و دمشق با نمره ۲۲ و ۱۱ به ترتیب پایین‌تر از ایران قرار دارند.

این گزارش پیش‌بینی کرده است روند رشد قیمت‌ها در جهان طی سال جاری میلادی کندتر شود و اگر جنگ اوکراین اوج نگیرد قیمت سوخت، غذا و کالا‌هایی مثل فلزات در این سال افت قابل توجهی خواهد داشت. در مجموع نرخ تورم مصرف‌کننده جهان از ۹.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت.

 

تهران در میان ارزان‌ترین شهر‌های جهان قرار گرفت

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر