16 اسفند 1401 - 08:53
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

مالیات بر عایدی سرمایه، ابزاری برای کنترل تورم

مالیات بر عایدی سرمایه، ابزاری برای کنترل تورم
استاد اقتصاد گفت: خوشبختانه دولت آقای رئیسی تاکنون در خصوص ترویج فرهنگ مالیاتی در کشور گام‌های بلندی برداشته است.
کد خبر : ۱۴۷۳۳۶

رحمان سعادت اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص موضوع دریافت مالیات از عایدی سود و سرمایه به عنوان یک پایه مهم و اثر گذار در اقتصاد گفت: دریافت مالیات از سود و عایدی سرمایه غیر تورمی، اصلی است که کشورهای مختلف بخصوص توسعه یافته‌ترین کشورها دهه‌هاست آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند به گونه‌ای که یکی از منابع مهم درآمدی دولت‌ها و راهکار خوبی برای جلوگیری از سفته‌بازی و سوداگری به شمار می‌رود.

 

وی در این باره خاطرنشان کرد: در همه کشورهای دنیا قانون به این موضوع تصریح می‌کند که دارندگان درآمد و هر فردی که از کسب و کاری درآمدی دارد یا سودی کسب می‌کند باید به میزان مشخص شده مالیات آن را به دولت پرداخت کند حال این فرد کارمند دولت باشد یا صاحب ملک یا تاجر یا دلال، بسته به نرخ در نظر گرفته شده باید مالیات پرداخت کند بنابراین این روال معمول دنیا در موضوع اخذ مالیات از پایه‌های مختلف است که دریافت مالیات سود و عایدی نیز بخشی از آن است.

 

سعادت خاطرنشان کرد: برخی بر آن هستند تا سرمایه داران را از دریافت مالیات بر سود هراسان کنند در حالی که اگر سرمایه خرج توسعه تولید شود و حاشیه سود تولید بالا باشد سرمایه از این جهت دچار ریسک جدی نمی‌شود و سرمایه‌گذار سود لازم را پرداخت می‌کند از سوی دیگر، پرداخت مالیات از کسب سود یا عایدی سرمایه به نفع همه مردم است چرا که منجر به افزایش درآمد دولت می‌شود و دیگر نیازی به چاپ پول و استقراض بانکی که به تورم‌های بالا منتهی می‌شود، نیست.

 

استاد و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت آقای رئیسی تاکنون در خصوص ترویج فرهنگ مالیاتی در کشور گام‌های بلندی برداشته است. اینکه مردم کشور وارد این فاز شوند و برای پرداخت مالیات انگیزه داشته باشند موضوع مهمی است چرا که وجود این فرهنگ و انگیزه زمینه را برای توسعه زیرساخت‌های کشور بخصوص در بخش اقتصادی فراهم می‌کند و در نهایت به نفع کل جامعه منتهی می‌شود.

 

سعادت خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از درآمد دولت‌هایی که صادرات نفت و انرژی ندارند وابسته به اخذ مالیات از پایه‌های مالیاتی مختلف است، اگر این فرهنگ و این رویه در اقتصاد ایران باب شود ضمن اینکه دولت‌ها نیز از محل دریافت مالیات خدمات متنوعی به شهروندان ارائه دهند قطعا آشنایی با کارکردهای مالیاتی و اثرگذاری آن در رفاه و توسعه بیشتر منجر به اقبال مردم از پرداخت مالیات می‌شود و شاهد فرارهای مالیاتی نخواهیم بود که اقتصاد را از جهات مختلف تحت آسیب‌های جدی قرار می‌دهد.

 

استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: جلوگیری از فرار مالیاتی دلالان و سفته بازان و دارندگان سرمایه‌های کلان و ابرثروتمندان گام بلندی برای ایجاد همدلی در جامعه و طبقه متوسط برای پرداخت مالیات است. اگر این موضوع محقق شود و مردم احساس کنند در زمینه پرداخت مالیات تفاوتی بین کارمند و ثروتمندان وجود ندارد و آنها به میزان درآمد و ثروت خود باید مالیات بیشتری بدهند و مساله ای به نام فرار مالیاتی نداریم یا به حداقل رسیده قطع به یقین شاهد تحولی در توسعه اقتصاد از بخش پرداخت مالیات خواهیم بود.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر