11 اسفند 1401 - 09:51

مروری بر دخل و خرج ارزی کشور/ تکاپوی دلالان برای فریب مردم

مروری بر دخل و خرج ارزی کشور  تکاپوی دلالان برای فریب مردم
در وضعیت ذخایر ارزی بسیار خوب کشور، دلالان با ایجاد تصویری غلط، می‌کوشند دلار‌های خود را با نرخ‌های گزاف به مردم قالب کنند.
کد خبر : ۱۴۷۳۹۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ مدتی است فضای بازار ارز کشور غبارآلود است. مردم نگران و سرگردان‌اند. از طرفی می‌بینند که ارزش پولشان در نتیجه افزایش نرخ ارز کاهش می‌یابد، ولی از طرفی هم می‌دانند که نرخ‌های اعلامی توسط دلالان فرصت‌طلب که در کانال‌های معاملات دلار فردایی پخت و پز می‌شود، مبنایی ندارد و بیشتر جوسازی رسانه‌ای سفته‌بازان است تا در نرخ‌های بالاتر دلار‌های خود را به مردم قالب کنند.

دلالان اتفاقا سعی دارند همین فضای غبارآلود حفظ شود تا با ایجاد نگرانی بین مردم درباره کمبود ارز و ناتوانی دولت در تأمین نیاز‌های ارزی کشور، دلار خود را به قیمت‌های نجومی بفروشند.

اما راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها وضعیت ارزی کشور و شرایط آینده را بررسی کرد و آن هم مروری بر آمار و ارقام عرضه و تقاضای ارز در بخش حواله و اسکناس و استخراج نرخ‌های واقعی است.

 


مروری بر دخل و خرج ارزی کشور


نیاز‌های ارزی کشور چیست؟ نیاز به واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات، کالا‌های اساسی، سایر کالاها، نیاز‌های خرد و درشت مردم برای درمان، تحصیل، مسافرت ... و در نهایت هم بخشی برای افرادی که تمایل دارند بخشی از دارایی خود را به صورت ارز خارجی نگهداری کنند.

به طور میانگین کشور ما در سال‌های مختلف نهایتا حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تجارت خارجی داشته که حدود ۵۰ میلیارد دلار آن مربوط به واردات است، ولی آمار‌های تجارت خارجی امسال کشور تا اوایل اسفندماه حکایت از آن دارد که در این مدت ۶۳ میلیارد دلار برای واردات تأمین شده که ۳۵ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. این رقم تا پایان سال بیشتر هم خواهد شد که رکورد تأمین ارز واردات را دوباره خواهد شکست.

 


رونق ۲ میلیارد دلاری بازار مبادله


تأمین ارز واردات از زمان تأسیس بازار مبادله ارز و طلای ایران هم ادامه داشته است. از دوم اسفندماه که بازار مبادله راه افتاد تا روز ۹ اسفندماه یعنی طی یک هفته، بیش از ۲ میلیارد دلار به صورت حواله عرضه شده است که از این میزان یک میلیارد و ۴۷۴ میلیون دلار آن معامله شده است.

در این مرکز به طور میانگین روزانه ۴۱۴ میلیون دلار حواله عرضه شده و بیش از ۲۹۴ میلیون دلار معامله حواله صورت گرفته است و این در حالی ست که تا پیش از راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی، میانگین عرضه روزانه در سامانه نیما، ۲۰۰ میلیون دلار و مبادلات نیمایی حدود ۱۵۰ میلیون دلار بوده است. به عبارتی میزان عرضه و معاملات حواله دلار در مرکز مبادله حدود دو برابر سامانه نیما بوده است؛ بنابراین از این حیث نیز وضعیت ارزی کشور کاملا مطلوب است.

 

مروری بر دخل و خرج ارزی کشور/ تکاپوی دلالان برای فریب مردم

 


پاسخ به نیاز‌های خرد و سرمایه‌گذاری


تأمین نیاز‌های خرد که در سرفصل‌های ۶۳ گانه دسته‌بندی شده هم به خوبی در حال انجام است. بنا بر آماری که مدیر تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا بیان کرده، حجم معاملات در تالار حواله از روز افتتاح تا ۸ اسفندماه نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار بوده که هشتم اسفندماه رکورد یک هفته را در تالار ارز خدماتی زد و ۱۴.۵ میلیون دلار تخصیص ارز برای شرکت‌های هوانوردی، دریانوردی، فدراسیون‌های ورزشی، دانشجویی و … صورت گرفت.

در این بین اگر کسی مایل باشد به هر دلیلی ارز نگه دارد که در این سرفصل‌ها نباشد، می‌تواند با کارت ملی این ارز را از صرافی‌ها با نرخ آزاد و البته منطقی (حدود ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان) دریافت کند و نیازی نیست از دلالان با نرخ‌های کاذب و بسیار بالا خرید کند.

 


چشم‌انداز آینده


به این ترتیب از هر زاویه‌ای که به موضوع نگاه کنیم، وضعیت تأمین نیاز‌های ارزی کشور مطلوب است و جای هیچگونه نگرانی نیست؛ وزارت نفت از صادرات خوب نفت و گاز خبر داده و حجم صادرات حتی به زمان پیش از تحریم‌ها رسیده که ارز آن به کشور برمی‌گردد و در بازار مبادله عرضه می‌شود. وزیر صمت هم از عرضه ارز صادراتی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در بازار مبادله خبر داده است.

علاوه بر این‌ها، با مجوز‌های ویژه‌ای که اخیرا شورای اقتصادی سران قوا به بانک مرکزی داده تا همه ارز‌های صادراتی را به سمت بازار مبادله هدایت کند و همچنین ابزار تنبیه متخلفان و قاچاقچیان را هم در اختیار او قرار داده، شرایط تأمین ارز بسیار روان‌تر از گذشته پیش خواهد رفت؛ بنابراین مردم نباید فریب دلالان و جوسازی در فضای مجازی را بخورند، چرا که در همراهی با دلالان، بازنده نهایی این بازی خواهند بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر