18 اسفند 1401 - 08:49
نماینده مردم شیراز در گفتگو با ایبِنا؛

کنترل تورم راهکار ثبات‌بخشی به بازار ارز/ مرکز مبادله تقاضای کاذب را کنترل می‌کند

کنترل تورم راهکار ثبات‌بخشی به بازار ارز  مرکز مبادله تقاضای کاذب را کنترل می‌کند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حمایت دولت از بانک مرکزی در توسعه مرکز مبادله عامل موثری در بازگشت ثبات به بازار ارز است.
کد خبر : ۱۴۷۵۲۱

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص راهبرد‌هایی که از سوی مرکز مبادله ایران برای کاهش نوسانات و نرخ ارز می‌تواند اندیشیده شود، گفت: بی تردید بخشی از مشکلات اقتصاد کشور ناشی از معضلاتی است که گریبانگیر بازار ارز کشور است به این جهت که متاسفانه مسوولین طی سال‌های گذشته نتوانستند اطمینان لازم را در جهت تقویت و ارزش حفظ پول ملی به مردم بدهند لذا با تورم ایجاد شده در جامعه و افزایش سطح اضطراب و نگرانی عمومی نسبت به روند افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی خود به خود زمینه برای حرکت نقدینگی به سمت بازار ارز و طلا ایجاد شد.

وی در این باره خاطرنشان کرد: به همین سبب مسوولین امر بخصوص دولت و بانک مرکزی باید با اصلاح سیاست‌های پولی، مالی و بودجه‌ای این اطمینان را به مردم بدهند که در میان‌مدت نرخ تورم کنترل می‌شود و در دراز مدت تورم بالایی نخواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و استاد اقتصاد گفت: اگر دولت و بانک مرکزی در تحقق این موضوع موفق شود قطع به یقین سرمایه‌ها به سمت بورس و سپرده‌گذاری در نظام بانکی حرکت می‌کنند؛ روندی که به حفظ قدرت خرید مردم می‌انجامد لذا نقدینگی به سمت بازار ارز، سکه و طلا حرکت نمی‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: خوشبختانه به لحاظ درآمد‌های ارزی، کشور وضعیت مطلوب و قابل قبولی دارد چرا که درآمد‌های ارزی قابل توجهی از جانب صادرات نفتی و غیر نفتی داریم به این خاطر می‌توان به مردم اطمینان داد که ارز حاصل از صادرات نفتی وغیر نفتی می‌تواند پاسخگوی نیاز ارزی کشور باشد.

جعفر قادری در خصوص کارایی مرکز مبادله ارز و طلا معتقد است: عملکرد مرکز مبادله ایران در روز‌های گذشته بیانگر آن است که این مرکز می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های ارزی باشد و قادر است بخش قابل توجهی از نگرانی‌هایی که منجر به فشار‌های تورمی با تقاضای کاذب برای خرید ارز می‌شود را رفع کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس تاکید کرد: انتظار می‌رود دولت از ظرفیت بورس برای جذب سرمایه‌های سرگردان استفاده کند به این معنا که لازم است هر چه سریعتر دولت بخش‌های قابل توجهی از اموال و دارایی خود را از طریق مزایده در بورس به عموم مردم واگذار کند تا منجر به حفظ قدرت خرید مردم شود.

وی در این باره خاطرنشان کرد: اگر دولت بتواند بخش قابل توجهی از نقدینگی سرگردان را از طریق خرید سهام اموال و دارایی‌های دولت به این سمت بکشاند و فعالیت‌های مولد را رونق دهد یا در کنار مولد سازی دارایی‌های دولت و فروش دارایی‌های مولد شده اگر فروش سهام دولت نیز در کنار این ردیف امور قرار داده شود قطع به یقین شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود.

قادری در پایان گفتگو تاکید کرد: ضمن اینکه حمایت دولت از بانک مرکزی برای توسعه فعالیت‌های مرکز مبادله ارز و طلا نیز عامل موثری در بازگشت ثبات به بازار ارز و رفع برخی از مشکلات و معضلات کنونی خواهد بود.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر