16 اسفند 1401 - 08:44
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا:

مرکز مبادله سودآوری شرکت‌های بورسی را افزایش داد/ جذابیت سهم‌های صادرات‌محور بیشتر از دلار

مرکز مبادله ارز و طلا حاشیه سود شرکت‌های بورسی را تقویت کرده و نقدینگی شرکت‌های بورسی را افزایش داده است.
کد خبر : ۱۴۷۶۳۳

حسن حسین نیا، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: بازار سرمایه به دلیل این که عقب ماندگی شدیدی نسبت به بازار‌های رقیب در ارزش روز دارایی‌ها دارد، بسیار جذاب است.


این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: با توجه به آیتم‌های ارزش‌گذاری شرکت‌های بورسی (فارغ از آیتم‌های سود‌آوری شرکت‌های بورسی) بازار سرمایه رشدی نکرده است، این در حالی است که دارایی خود شرکت‌ها (مانند زمین، ساختمان‌ها، تجهیزات، ماشین آلات و ...) رشد خوبی را تجربه کرده‌اند، به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در میان مدت و بلند مدت شاهد رشد ارزش شرکت‌های بورسی باشیم.


حسین نیا با اشاره به این که رشد سود آوری شرکت‌های بورسی تابع قواعد زیادی است، گفت: یکی از این موارد فاکتور‌هایی است که تولید را تسهیل می‌کند، اما در ماه‌های گذشته شاهد چالش‌هایی بودیم که تولید را تهدید می‌کرد، به عنوان نمونه نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها و صنایع انرژی بر در بودجه افزایش شدیدی داشت، اما نمایندگان مجلس این مشکل را مرتفع کردند و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را کاهش دادند.


این کارشناس بازار سهام بیان داشت: باید سیاست‌های تشویقی برای تولید فراهم شود تا سرمایه‌ها از بازار‌های دلالی به سمت تولید کوچ کند. همچنین باید به قیمت گذاری دستوری پایان دهیم تا جذابیت تولید و همچنین ورود نقدینگی به تولد تسهیل شود، اما در عمل موضع گیری‌هایی از سوی مسئولین دیدیم که این عامل مجددا موجب شد تا جو بی اعتمادی در بازار سرمایه تشدید شود و در ادامه این مسئله موجب شد تا فرار سرمایه‌ها از بازار سرمایه تشدید شود.


این تحلیل گر بازار‌های مالی ابراز داشت: در هفته‌های گذشته مسئولان و به خصوص نمایندگان مجلس پی گیر اصلاح قوانین تولید هستند، تا تولید صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد و اصلاح این قوانین در پیش نویس لایحه بودجه ۱۴۰۲ دیده شده است، بنابراین جذابیت تولید افزایش یافته است.


حسین نیا تصریح کرد: در گذشته شرکت‌ها محصولات خود را با نرخ دلار بسیار پایینی به فروش می‌رساندند، اما با اصلاح سیاست‌های بانک مرکزی محصولات شرکت‌ها با نرخ دلار مرکز مبادله ارز و طلا معامله می‌شود، این موضوع کمک زیادی به رشد بازده شرکت‌های بورسی خواهد کرد و تولید و اشتغال کشور را بهبود خواهد بخشید.


وی افزود: نرخ گذاری دلار در مرکز مبادله ارز و طلا موجب شده است تا سود شرکت‌های بورسی در داخل شرکت بماند تا این سود‌ها بین دلالان تقسیم نشود، در نتیجه مرکز مبادله ارز و طلا حاشیه سود شرکت‌های بورسی را تقویت کرده و نقدینگی شرکت‌های بورسی را افزایش داده است.


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که بازار ارز محل امنی برای سرمایه گذاری نیست، گفت: بازار دلار پیچیدگی‌های زیاد و بازیگران خاص خود را دارد، ضمن این که فعالیت‌های برخی از بازیگران بازار غیر رسمی ارز اخلاقی و قانونی نیست.


حسین نیا در پایان تاکید کرد: شرکت‌های دلاری و صادرات محور متناسب با رشد نرخ دلار می‌تواند بازدهی بیشتری از خود دلار داشته باشند، بنابراین مردم بهتر است به جای خرید خود دلار، سهام‌های دلاری بخرند.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
برچسب ها: بورس بازار سهام
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر