27 اسفند 1401 - 09:06
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

چرا بورس از سایر بازار‌ها جامانده است؟

چرا بورس از سایر بازار‌ها جامانده است؟
یک کارشناس بازار سرمایه، بورس را مستعد رشد دانست و گفت: این بازار از سایر بازار‌های مالی جامانده است.
کد خبر : ۱۴۸۰۲۱

همایون دارابی؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا بیان کرد: بازار‌های مالی، خود را با تورم موجود در جامعه سازگار کردند، اما بازار سرمایه خود را با تورم تطبیق نداد و از سایر بازار‌ها جاماند.

 

وی افزود: بازار سرمایه به علت قیمت گذاری دستوری توسط دولت و نرخ نیما از سایر بازار‌ها جاماند. این باعث شد ارزش شرکت‌ها متناسب با ارزش دارایی آن‌ها نباشد.

 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شرکت‌ها دارای زمین، ساختمان و ماشین آلات هستند که ارزش این دارایی‌ها از خود شرکت بیشتر است، اما سود شرکت‌ها به علت برنامه دولت در قیمت فروش و نرخ ارز برای صادرکنندگان در بازار متشکل پایین آمد که این امر منجر شد قیمت سهام شرکت‌ها به اندازه دارایی آن‌ها بالا نرود و سود آوری شرکت‌ها کم شود.

 

دارابی با بیان اینکه با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا صادرکنندگان راغب به صادرات شدند، گفت: اگر در کنار راه اندازی این مرکز، دولت از قیمت گذاری کوتاه بیاید، فروش شرکت‌ها متناسب با تورم افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین فروش شرکت و سود آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و شاهد بالارفتن قیمت سهام خواهیم بود با این استدلال‌ها بورس مستعد رشد است.

 

وی در پایان گفت: عقب‌ماندگی در بازار سرمایه به صنایع خاصی محدود نمی‌شود و تمامی صنایع بورسی نسبت به تورم جاماندن، اما تعدادی از صنایع مانند خودرو، لوازم خانگی، دارو، مواد غذایی، لاستیک تحت فشار قیمت گذاری دولت بودند و شرکت‌های صادرات محور نیز ارز خود را در ابتدا به مبلغ ۴۲۰۰ تومان و بعد به مبلغ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند، که این نیز باعث جاماندگی بود، اما هم اکنون صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را به قیمت بالاتری بفروشند.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر