29 اسفند 1401 - 15:13

پرداخت وام خرد به ۱.۶۳ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱/ رشد ۳۸ درصدی ‌تسهیلات پرداختی بانک‌ها

پرداخت وام خرد به ۱.۶۳ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱  رشد ۳۸ درصدی ‌تسهیلات پرداختی بانک‌ها
سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و ۶۳۵ هزار نفر وام خرد بدون ضامن، ۸۸۰ هزار نفر وام ازدواج و ۷۹۰ هزار نفر وام فرزندآوری دریافت کردند.
کد خبر : ۱۴۸۲۸۱

به گزارش ایبِنا، نخستین راهکار برای رفع مشکلات مالی دریافت وام از بانک است؛ هرچند برای رسیدن به مقصود باید از هفت خوان رستم عبور کرد. در همین راستا بهمن ۱۴۰۰ رئیس جمهوری در جلسه با مدیران بانک‌ها و تیم اقتصادی بر تسهیل پرداخت وام به افراد جامعه و حذف ضامن و وثیقه‌های سنگین تاکید کرد تا افراد واجد شرایط بتوانند نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند.

دستور رئیس جمهوری در دستور کار قرار گرفت و در ابتدا ۱۳ بانک دولتی طرح پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن را در شعبات خود اجرایی کردند.

پرداخت وام بدون ضامن با حذف هفت خوان رستم

در ساز و کار جدید بانک مرکزی یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مراحل دریافت وام که پیدا کردن ضامن بود، حذف شد و برای وام‌های زیر ۲۰۰ میلیون تومان انواع مختلف دارایی‌ها به عنوان وثایق بانکی تعیین شد. اوراق بهادار، سامانه ستاره سمات، (سمات، سامانه‌ای است که در مردادماه ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید و به کمک این سامانه توثیق می‌توان سهام، گواهی‌های سپرده و طلا، اوراق مشارکت و بدهی و دیگر اوراق بهادار مورد معامله در بازار سرمایه را به عنوان وثیقه برای وام‌های بانکی استفاده کرد.) سیم‌کارت دائمی، خودرو و حساب یارانه شخصی از جمله دارایی‌هایی هستند که به جهت تسهیل فرآیند اعتبار دهی می‌توان از آن‌ها به عنوان وثیقه استفاده کرد.

اعطای وام خرد به ۱.۶۳ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱

بر اساس آمار اعلامی وزارت اقتصاد از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱ یک میلیون و ۶۳۵ هزار و ۵۶۲ نفر تسهیلات خرد از بانک‌های دولتی و خصوصی شده به مبلغ ۵۹ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.

از ابتدای ابلاغ بخشنامه اعطای تسهیلات خرد بدون ضامن تا ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ عملکرد تفکیکی بانک‌ها به شرح زیر است:

 

پرداخت وام خرد به ۱.۶۳ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱/ رشد ۳۸ درصدی ‌تسهیلات پرداختی بانک‌ها


سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۱۱ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۹۵۵.۲ هزار میلیارد ریال معادل ۷۵ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است. همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف‌کننده نهایی (خانوار) مبلغ ۲۶۹۳.۸ هزار میلیارد ریال معادل ۴۴.۲ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) می‌باشد.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ معادل ۸۵۳۵.۲ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۷.۲ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۲۲۹۵۵.۲ هزار میلیارد ریال) است. ملاحظه می‌شود از ۱۰۹۲۰.۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۷۸.۲ درصد آن (مبلغ ۸۵۳۵.۲ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال ۱۴۰۱ می‌باشد.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر